Podstawy psycholingwistyki - spec. logopedyczna 03-PPS-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do psycholingwistyki – historia, podstawowe pojęcia, miejsce wśród innych nauk,
- biologiczne podstawy zachowań językowych człowieka; język a mózg, funkcjonalna neuroanatomia i patologia,
- modele percepcji mowy (motoryczna teoria percepcji mowy, model analizy przez syntezę, model logiki zbiorów rozmytych, model kohortowy, model trace),
- przyswajanie języka; dwujęzyczność i przyswajanie języka drugiego,
- kognitywne podstawy rozwoju języka – język i myślenie,
- znaczenia i pojęcia słów; od pojęć pierwotnych do złożonych struktur,
- słownik pojęciowy i metody jego badania,
- kulturowe uwarunkowanie pojęć; różnice w kategoryzacjach świata, uniwersalizm i relatywizm pojęciowy,
- stereotypy w języku,
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii nauk, zwłaszcza językoznawczych,
- potrafi posługiwać się odpowiednią terminologią dotyczącą zakresu problematyki omawianej na zajęciach (językoznawstwo, psycholingwistyka, elementy psychologii rozwojowej),
- umie wskazać i omówić biologiczne podstawy zachowań językowych człowieka,
- potrafi omówić najważniejsze modele przyswajania i percepcji mowy,
- analizuje znaczenie określonych pojęć funkcjonujących w języku w kontekście Gramatyki Uniwersalnej,
- wskazuje i charakteryzuje istotne różnice w kategoryzowaniu świata oraz wyjaśnia relatywizm pojęć w kontekście semantyki kulturowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu poruszanej tematyki oraz literatury przedmiotu, bardzo dobra ocena uzyskana z kolokwium pisemnego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, dobra ocena uzyskana z kolokwium pisemnego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, dostateczna ocena uzyskana z kolokwium pisemnego.
dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki zarówno w podstawowej wiedzy z zakresu omawianego podczas wykładu, dostateczna ocena z kolokwium zaliczeniowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień, niedostateczna ocena z kolokwium pisemnego.
Kryteria oceniania:
- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,
- wykład problemowy.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Aitchison, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa 1991.
Językoznawstwo kognitywne. 3, Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Gdańsk 2006.
Język, poznanie, zachowanie: studia nad psycholingwistycznymi aspektami przyswajania języka, red. J. Majer, J. Nijakowska, Łódź 2007.
B.J. Kaczmarek, Mózg, język, zachowanie, Lublin 1995.
I. Kurcz, Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki, Warszawa 1992.
J. Mazurkiewicz-Sokołowska, Lingwistyka mentalna w zarysie: o zdolności językowej w ujęciu integrującym, Kraków 2010.
M.A. Paveau, G.E. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
Psycholingwistyka, red. J.B. Gleason, N.B. Rater, Gdańsk 2005.
Studia z psychologii rozwojowej i psycholingwistyki, red. M. Smoczyńska, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: