Mistrzowie kina: Pier Paolo Pasolini i Bernardo Bertolucci - w cieniu historii, w kręgu mitu 03-PPP-12FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- analizy i interpretacje dzieł filmowych Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego (takich jak: "Włóczykij", "Medea", "Teoremat", "Przed rewolucją", "Ostatnie tango w Paryżu", "Konformista", "Wiek XX"),
- poznanie najważniejszych opracowań dotyczących kina Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego w języku polskim oraz wykorzystanie ich do własnych analiz,
- opanowanie pojęć i procedur przydatnych do analizy twórczości Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego, takich jak np. kino poetyckie, styl transcendentalny, kino postsekularne, subiektywizacja zapośredniczona, tragedia (w rozumieniu gatunkowym) i tragizm.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna twórczość filmową Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego, potrafi umiejscowić filmy reżyserów we właściwych im kontekstach (estetycznych, społecznych, historycznych i mitologicznych), zna interpretacje najważniejszych filmów obu reżyserów,
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację filmów Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego przy wykorzystaniu właściwych do tego narzędzi badawczych (takich jak styl neorealistyczny, styl nowofalowy, styl transcendentalny, kino poetyckie, kino postsekularne),
- rozumie znaczenie twórczości Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego dla kina europejskiego XX wieku, zwłaszcza w aspekcie reinterpretowania antycznego dziedzictwa mitologicznego, a także spuścizny kulturowej chrześcijaństwa; rozumie związki między filmami obu reżyserów a dwudziestowieczną historią Włoch i Europy,
- uzupełnia swoją wiedzę o inne przykłady kina autorskiego zainteresowanego kwestiami mitu i religii oraz historii, doskonali umiejętność analizy tych filmów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student dysponuje szeroką dotyczącą filmów Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego, dokonuje analiz filmowych z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą poza zajęciami, nie tylko w kontekście problematyki historycznej i mitologicznej w twórczości obu reżyserów. Do swojej wypowiedzi wprowadza elementy samodzielnej refleksji, posiada umiejętność własnej interpretacji wybranych zjawisk.
dobry plus (+db; 4,5)/dobry (db; 4,0): student dysponuje wiedzą dotyczącą filmów Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić poprawną analizę problematyki historycznej i mitologicznej w twórczości reżyserów. Student wskazuje i rozumie podstawowe zjawiska i procesy historyczne, społeczne i kulturowe, do których odnoszą się oni w swoich filmach.
dostateczny plus (+dst; 3,5)/dostateczny (dst; 3,0): student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą filmów Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego, potrafi przeprowadzić prostą analizę dotyczącą problematyki historycznej i mitologicznej w twórczości reżyserów.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą filmów Piera Paola Pasoliniego i Bernarda Bertolucciego. Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu omawianego podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Piotr Kletowski, Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa, Warszawa 2013 (wybrane rozdziały).
Bożena Kudrycka, Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego, Gdańsk 2016 (wybrane rozdziały).
Robert Birkholc, Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie, Kraków 2019, s. 153–186.
H.D.F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. J. Margański, Kraków 2003, s. 180–191.
Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, wybór i oprac. T. Miczka, Warszawa 1993 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: