Podstawy psychologii dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPN-12PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia psychologii; cele i zadania psychologii, możliwości wykorzystania psychologii w szkole; myślenie krytyczne w pracy nauczyciela,
- struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych,
- psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole; kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych,
- psychologiczne podstawy pracy nauczyciela,
- teorie integralnego rozwoju; modele rozwoju; biologiczne i społeczne czynniki rozwoju; rozwój a wychowanie,
- rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia oraz zadania rozwojowe stojące przed uczniem i nauczyciele w kolejnych okresach rozwojowych,
- zachowania społeczne i ich uwarunkowania a interpretacja funkcjonowania podmiotów w sytuacji szkolnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie cele, zadania i metody psychologii oraz możliwości wykorzystania psychologii w szkole,
- zna i rozumie różnorodne uwarunkowania procesu rozwoju, wychowania, uczenia się i nauczania,
- potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia w praktyce szkolnej, analizować i interpretować je w oparciu o wiedzę psychologiczną,
- potrafi poszukiwać rozwiązania problemów szkolnych z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej,
- jest gotów do krytycznego myślenia o funkcjonowania człowieka w sytuacji szkolnej,
- jest gotów do refleksji na temat roli nauczyciela w procesie nauczania i wychowania uczniów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania: egzamin zaliczony w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów.
Literatura
Zalecana literatura:
Aronson, E. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł, s. 125-167. (rozdział: Poznanie społeczne. W jaki sposób myślimy o świecie społecznym).
Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński,, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11-37). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Brzezińska, A. (2004). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s: 19-25, 41-67, 71-97.
Ledzińska, M., Czerwińska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 347-352 (r. Poznawać siebie, zrozumieć innych: uniwersalne cele kształcenia).
McBurney, D. (2008). Myśleć jak psycholog. s. 13-78.
Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 25-35
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 3-8, 13-23.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: