Psychologiczne, pedagogiczne i neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych 03-PPN-11JPO
Obszar zainteresowań neuro- i psycholingwistyki i jej związki oraz znaczenie dla praktyki glottodydaktycznej.
Proces nabywania pierwszego języka. Umowne etapy i ich chronologia. Rozwój językowy a rozwój poznawczy, intelektualny i społeczny.
Wybrane zjawiska związane z nauką i nabywaniem języka obcego (dane dostarczone a dane przetworzone, transfer, fosylizacja, atrycja).
Główne podejścia teoretyczne do nabywania/uczenia się języka obcego: behawioryzm, natywizm, kognitywizm, koneksjonizm, interakcjonizm, konstruktywizm.
Wielojęzyczność. Zasięg i znaczenie. Procesy submersji i imersji. Odmiany wielojęzyczności. Psycholingwistyczne aspekty wychowania dziecka wielojęzycznego.
Psychologiczna charakterystyka osoby uczącej się języka obcego. Funkcjonowanie pamięci i uwagi. Kompetentny uczeń.
Wykonanie zespołowej analizy i interpretacji wybranego zjawiska językowego na podstawie wiedzy zdobytej na zajęciach. Badanie może dotyczyć wypowiedzi monologowych lub sytuacji komunikacyjnych związanych z posługiwaniem się językiem obcym.
Zespołowe przygotowanie prezentacji teoretycznej lub prezentacji wyników badania eksperymentalnego dotyczącego neuro- i psycholingwistycznych aspektów nabywania, nauki oraz komunikacji w języku obcym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz rozumie i potrafi opisać przebieg nabywania pierwszego języka, wskazać jego umowne stadia, opisać i wskazać na podstawowe podobieństwa i różnice między nabywaniem a nauką języka oraz nabywaniem języka pierwszego i uczeniem się lub nabywaniem kolejnych.
Potrafi wyjaśnić zróżnicowanie podejść do definiowania wielojęzyczności, wskazać jej podstawowe odmiany i określić, w jakich warunkach mogą się rozwinąć. Zna sposoby świadomego sterowania rozwojem dwujęzyczności, rozumie wynikające z niej potencjalne korzyści i zagrożenia.
Zna i potrafi przedstawić wybrane psycholingwistyczne opisy lub modele funkcjonowania poszczególnych podsystemów języka (dostępu leksykalnego, przetwarzania składniowego oraz fonetyczno-fonologicznego) dla języka rodzimego i oraz wskazać na różnice lub cechy szczególne w przypadku języka obcego.
Rozumie i potrafi opisać uwarunkowania związane z wpływami poszczególnych podsystemów języka rodzimego (pierwszego) na naukę lub nabywania języka obcego. Potrafi dokonać analizy w przypadku danego języka rodzimego i docelowego i przełożyć ją na praktyczne wskazania dla procesu glottodydaktycznego.
Kryteria oceniania
- wiedza merytoryczna w zakresie procesów przetwarzania językowego u człowieka w kontekście nabywania pierwszego języka oraz nabywania i uczenia się języka obcego; wiedza o specyficznych zjawiskach neuro- i psycholingwistycznych związanych z opanowywaniem języka obcego i posługiwaniem się nim; podstawowa orientacja w głównych teoretycznych podejściach do nabywania i uczenia się języka obcego,
- wartość merytoryczna zrealizowanego projektu o charakterze teoretycznym lub obserwacyjnym oraz projektu eksperymentalnego – jako wykładniki umiejętności zoperacjonalizowania wiedzy i posłużenia się nią w praktyce badawczej i dydaktycznej; jakość prezentacji wyników zrealizowanego projektu.
Literatura
Brown, H.D. 2007. Principles of Language Learning and Teaching, 5thEdition. White Plains, NY: Pearson Education.
Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.) 2003. Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Warszawa: Universitas.
Gleason, J. B., Ratner, N. B. 2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Kurcz, I., Okuniewska, H. (red.) 2011. Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: SWPS Academica.
Lenneberg, E. H. 1980. Biologiczne aspekty języka [w:] Stanosz, B. (red.) Język w świetle nauki, Warszawa: Czytelnik.
Lewicka, G. 2007. Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się. ATUT.
Piaget, J. 2005. Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: PWN.
Studenska, A. 2005. Strategie uczenia się a opanowanie języka niemacierzystego. WA Żak.
Sujecka-Zając, J. 2016. Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej. Warszawa: UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: