Podstawy pedagogiki dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPED-22ZL
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozwój grupy – ewolucja roli wychowawcy jako lidera grupy,
- kontrakt wychowawczy – wspieranie samorządności i podmiotowości uczniów; społ.-kult. życie klasy,
- style kierowania grupą i ich konsekwencje dla klimaty klasy oraz efektywności pracy,
- dyscyplina w klasie szkolnej – różne podejścia, zróżnicowane rozwiązania praktyczne,
- integracja klasy – praktyczne rozwiązania; klasa jako zespół; rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej,
- edukacja na rzecz równości oraz profilaktyka antydyskryminacyjna w szkole jako adekwatne działania wobec przejawów dyskryminacji rówieśniczej,
- zasady współpracy nauczyciele – rodzice oraz prawne aspekty tych relacji; role pełnione przez rodziców w środowisku szkolnym,
- zasady organizacji zebrań i spotkań z rodzicami,
- szkoła otwarta – partnerstwo edukacyjne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę pracy z klasą z uwagi na proces rozwoju grupy. Rozumie potrzebę dostosowania funkcjonowania w roli lidera do potrzeb grupy. Potrafi animować życie społ-kult. klasy,
- zna i stosuje zasady zawierania kontraktu wychowawczego z klasą, potrafi zaplanować takie zajęcia,
- zna style kierowania grupą i rozumie ich skutki dla efektywności pracy klasy oraz klimatu w nim panującego,
- rozumie czym jest dyscyplina w klasie szkolnej i zna praktyczne sposoby dążenia do jej utrzymania (zna potencjał i ograniczenia różnych koncepcji dyscypliny w relacjach edukacyjnych),
- potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia integrujące grupę, animujące działania zespołowe uczniów, wspierające samorządności autonomię uczniów,
- ma wiedzę na temat indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń oraz mechanizmów dyskryminacji rówieśniczej.
- rozpoznaje przesłanki dyskryminacji rówieśniczej,
- posługuje się zasadami i normami etycznymi, kierując się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podjęcie działań profilaktycznych i interwencyjnych wobec przejawów dyskryminacji rówieśniczej,
- zna zasady i prawne aspekty współpracy nauczyciele – rodzice w tym dotyczące organizacji zebrań i spotkań z rodzicami,
- rozumie ideę partnerstwa edukacyjnego, potrafi podać przykłady jej realizacji w praktyce szkolnej,
- zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela i je realizuje w pracy z klasą/uczniami (obowiązki wychowawcy klasy oraz metodykę pracy).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- 80% obecności na zajęciach,
- wykonanie raportów zgodnie z wymaganiami określonymi przez prowadzącego zajęcia,
- zaliczenie portfolio złożonego z zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura (wskazane podczas zajęć fragmenty poniższych pozycji):
Czytanki o edukacji –dyskryminacja, red. D. Obidniak, Warszawa 2011.
Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016.
Gwizdek B., Sołtys E., Integracja klasy, "Remedium", 2005 nr 5.
Jankowski B., Sposoby na trudne zachowania uczniów: utrzymanie dyscypliny w klasie, kultura osobista uczniów, zawieranie kontraktów szkolnych, Warszawa 2012.
Kołodziejczyk J., Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji, Kraków 2005.
Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie, red. F. Brotto, J. Huber, K. Karwacka-Vögele, G. Neuner, R. Ruffino, R. Teutsch, Warszawa 2014.
Kopciewicz L., Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, w: Wychowanie tom 4. Pojęcia - Procesy - konteksty. Ku demokracji poprzez edukację, red. M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa, Sopot 2007.
Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej: Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016; Dyskryminacja i równe traktowanie – najważniejsze pojęcia i definicje, Warszawa 2015.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008.
Rogers B., Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć.., Otwock 2006.
Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999.
Tarkowska E., "Nie masz kasy, jesteś nikim". O pogłębianiu nierówności w szkole, w: Wychowanie tom 4. Pojęcia - Procesy - konteksty. Ku demokracji poprzez edukację, red. M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa, Sopot 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: