Podstawy pedagogiki dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPED-11ZU
Treści programowe dla przedmiotu:
- specyfika profesji nauczycielskiej jako wyzwanie dla adeptów zawodu nauczyciela,
- dynamika rozwoju zawodowego nauczyciela oraz warianty tożsamości zawodowej,
- specyfika startu zawodowego (potencjał i zagrożenia),
- podmiotowe, sytuacyjne i organizacyjne uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela,
- specyfika problemów wychowawczych w pracy z młodzieżą.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę profesji nauczycielskiej, pragmatykę zawodową oraz etykę zaw. nauczyciela,
- zna i rozumie dynamikę rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z potencjałem i zagrożeniami każdego z etapów rozwoju oraz wariantów tożsamości zawodowej/typów karier zawodowych,
- potrafi powiązać sukces w pracy nauczyciela z jego wielorakimi uwarunkowaniami,
- zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela. Jest gotów do wrażliwego rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela i uwzględniania ich w swej aktywności zawodowej,
- rozumie specyfikę pracy wychowawczej z młodzieżą. Ma wiedzę o uzależnieniach dzieci i młodzieży i innych zagrożeniach,
- jest gotów podejmować działania na rzecz kształtowania dojrzałej tożsamości zawodowej i radzenia sobie w toku profesjonalnej biografii z wyzwaniami zawodowymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- 80% obecności na zajęciach,
- kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów,
- zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa 2014.
Moore R., Socjologia edukacji, w: Pedagogika, T2. red. B. Śliwerski 2006.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: