Podstawy pedagogiki dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPED-11ZL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zjawisko wychowania i jego relacje wobec enkulturacji, socjalizacji, edukacji, opieki, kształcenia; struktura i dynamika procesu wychowania,
- sposoby myślenia o wychowaniu wyodrębnione ze względu na przyjmowane w nich założenia dotyczące natury rozwoju człowieka (ich założenia filozoficzne i psychologiczne),
- specyfika interakcji edukacyjnych/wychowawczych: rodzaje interakcji nauczyciel-uczeń i ich edukacyjne/wychowawcze konsekwencje,
- metody oddziaływania wychowawczego w pracy z uczniem/klasą,
- zadania wychowawcy klasy i autorytet nauczyciela (rodzaje, konsekwencje, rozwojowo zróżnicowane potrzeby ucznia),
- modele współczesnej szkoły: od podejść tradycyjnych do alternatywnych; ideologie edukacyjne i ich odzwierciedlenie w praktyce szkolnej,
- zróżnicowanie koncepcyjne szkół alternatywnych: wybrane egzemplifikacje; alternatywne formy edukacji (unschooling, edukacja domowa),
- ukryty program szkoły- identyfikacja przejawów, interpretacja, funkcje,
- ocena jakości pracy placówki światowej (szkoły) z wykorzystaniem EWD; wymierne i niewymierne efekty edukacyjne; EWD jako wskaźnik ewaluacyjny w analizach edukacyjnych,
- międzynarodowe porównania systemów edukacji (potencjał i ograniczenia); diagnoza osiągnięć systemu oświatowego na podstawie wyników badań OECD/PISA (przypadek Polski).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę, istotę oraz funkcje wychowania i jego aksjologiczne, filozoficzne i antropologiczne założenia,
- zna i rozumie relacje zachodzące między rozwojem a wychowaniem, potrafi powiązać modele wychowania z określonymi koncepcjami rozwoju człowieka,
- potrafi zanalizować interakcje nauczyciel-uczeń realizowane w różnych modelach wychowania, potrafi wskazać ich przejawy oraz ocenić skutki,
- zna strukturę, właściwości i dynamikę procesu wychowania oraz metody oddziaływania wychowawczego, Rozumie mechanizmy wpływu oraz potencjał i ograniczenia każdej z metod,
- zna i rozumie funkcje i cele edukacji szkolnej (na różnych jej szczeblach) we współczesnym społeczeństwie,
- potrafi scharakteryzować przejawy ukrytego programu szkoły. Rozumie ich skutki i znaczenie,
- potrafi omówić wybrane koncepcje szkół alternatywnych, zna alternatywne formy edukacji,
- potrafi scharakteryzować tradycyjne i alternatywne podejście do edukacji szkolnej, potrafi tę wiedzę wykorzystać w analizie praktyki szkolnej (z uwzględnieniem różnych wymiarów tej analizy m. in.: filozofii kształcenia, organizacji procesu uczenia się – nauczania, relacji nauczyciel – uczeń),
- zna tematykę oceny jakości pracy szkoły (oraz systemu edukacyjnego) w świetle wyników pomiarów diagnostycznych,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę pedagogiczną w analizie i interpretacji zjawisk życia szkolnego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- 80% obecności na zajęciach,
- egzamin zaliczony w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów.
Literatura
Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć)
Appelt K., Osoba znacząca - cóż to znaczy?, „Remedium”, 2006, nr 7/8.
Brzezińska A.I., Psychologia wychowania, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, Gdańsk 2000.
Dolata R., Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania, CKE 2007.
Mazurkiewicz G., (red.) Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, Kraków 2012.
Brzezińska, A., Dzieci z układu ryzyka. w: Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Poznań 2003.
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4767/1/2003%20ABrzezi%C5%84ska%20Dzieci%20z%20uk%C5%82adu%20ryzyka.pdf
Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2009.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Warszawa 2004.
Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Kraków 2019.
Nowotniak J., Ukryty program szkolnej rzeczywistości, Szczecin 2002.
Okoń W. , Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.
Schaffer H.R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Kraków 2006.
Wiliński P., Dorośli jako autorytety dla dzieci i młodzieży, „Remedium”, 2005, nr 11/12.
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: