Podstawy pedagogiki dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPD-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- klasa szkolna jako grupa społeczna (cechy klasy szkolnej, dynamika grupy, grupa w procesie rozwoju, ewolucja roli lidera, opór w grupie, role grupowe w kontekście szkolnym),
- potencjał diagnostyczny technik socjometrycznych (charakterystyka jednostek w grupie i grupy) - planowanie pracy wychowawczej,
- metody oddziaływania wychowawczego w pracy z uczniem/klasą,
- udział dorosłego (nauczyciela) w rozwoju dziecka (ucznia),
- zadania wychowawcy klasy i autorytet nauczyciela (rodzaje, konsekwencje, rozwojowo zróżnicowane potrzeby ucznia).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie proces rozwoju grupy, potrafi dostosować swe funkcjonowanie w roli lidera do potrzeb grupy (etapu rozwoju grupy), szczególnie w odniesieniu do specyfiki szkoły podstawowej,
- zna i rozumie specyfikę konfliktów rówieśniczych związanych z rolami grupowymi, potrafi wspierać uczniów w ich konstruktywnym rozwiązywaniu,
- potrafi monitorować zachodzące w grupie zjawiska grupowe i do nich dostosowywać swą prace wychowawczą,
- potrafi diagnozować grupę i jednostkę w grupie stosując różnego rodzaju techniki socjometryczne. Na tej podstawie potrafi planować pracę z grupą,
- zna metody oddziaływania wychowawczego, rozumie mechanizmy wpływu oraz potencjał i ograniczenia każdej z metod,
- zna i rozumie szanse i pułapki autorytetu nauczyciela w relacjach edukacyjnych (wraz z rozwojowo zróżnicowanym zapotrzebowaniem uczniów),
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę pedagogiczną w analizie praktyki edukacyjnej oraz w planowaniu i prowadzeniu pracy wychowawczej z grupą.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania: kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów.
Literatura
Udostępniona przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: