Podstawy pedagogiki dla nauczycieli - spec. nauczycielska 03-PPD-12PDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- zjawisko wychowania i jego relacje wobec enkulturacji, socjalizacji, edukacji, opieki, kształcenia,
- sposoby myślenia o wychowaniu wyodrębnione ze względu na przyjmowane w nich założenia dotyczące natury rozwoju człowieka (ich założenia filozoficzne i psychologiczne),
- specyfika interakcji edukacyjnych/wychowawczych: rodzaje interakcji nauczyciel-uczeń i ich edukacyjne/wychowawcze konsekwencje.
- funkcje szkoły; struktury latentne w szkole; przejawy ukrytego programu szkoły,
- modele współczesnej szkoły: od podejść tradycyjnych do alternatywnych; ideologie edukacyjne i ich odzwierciedlenie w praktyce szkolnej,
- zróżnicowanie koncepcyjne szkół alternatywnych: wybrane egzemplifikacje; alternatywne formy edukacji (unschooling, edukacja domowa).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę zjawiska wychowania i jego aksjologiczne, filozoficzne i antropologiczne założenia,
- zna i rozumie relacje zachodzące między rozwojem a wychowaniem, potrafi powiązać modele wychowania z określonymi koncepcjami rozwoju człowieka,
- potrafi zanalizować interakcje nauczyciel-uczeń realizowane w różnych modelach wychowania, potrafi wskazać ich przejawy oraz ocenić skutki.
- zna i rozumie fenomen ukrytego życia szkoły oraz jego skutki dla procesów edukacyjnych,
- potrafi scharakteryzować tradycyjne i alternatywne podejście do edukacji szkolnej, potrafi tę wiedzę wykorzystać w analizie praktyki szkolnej (z uwzględnieniem różnych wymiarów tej analizy m. in.: filozofii kształcenia, organizacji procesu uczenia się – nauczania, relacji nauczyciel – uczeń).
- zna i rozumie miejsce oraz rolę szkoły we współczesnym społeczeństwie,
- potrafi omówić wybrane koncepcje szkół alternatywnych, zna alternatywne formy edukacji,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę pedagogiczną w analizie i interpretacji zjawisk życia szkolnego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania: egzamin zaliczony w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów.
Literatura
Udostępniona przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: