Pisanie po polsku 03-PP-22JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- miejsce i funkcja tekstu pisanego w komunikacji, miejsce i funkcja piśmiennictwa naukowego w pracy humanisty,
- różnice między pisemną i ustną odmianą polszczyzny,
- wyznaczniki stylu naukowego,
- tworzenie tekstu naukowego - kwerenda, selekcja materiału,
- zasady kompozycji tekstu,
- redakcja, działania na tekście,
- poprawność stylistyczna,
- poprawność składniowa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać i nazwać podstawowe wyznaczniki, oraz ich funkcje, pisemnej odmiany polszczyzny, w tym stylu naukowego,
- stosownie do ustalonego tematu pracy pisemnej formułuje problem badawczy,
- ustala stan badań i wykorzystuje jego wyselekcjonowane części do tworzenia własnego tekstu analityczno-krytycznego,
- posługuje się zasadami kompozycji i redakcji tekstu,
- jest świadomy/a roli tworzenia pracy pisemnej w kontekście własnego rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka potrafi posługiwać się stylem naukowym w zakresie tworzenia własnego tekstu, sprawnie wyszukuje niezbędne materiały, umie dokonać ich selekcji pod kątem problemu badawczego, posiada wiedzę z zakresu kompozycji i redakcji tekstu pisanego, którą sprawnie wykorzystuje w ww. celu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności poprawnego konstruowania tekstu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza umiejętność selekcji materiału analitycznego, niższa zdolność poprawnego posługiwania się stylem naukowym na potrzeby pisania pracy na zaliczenie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): wysoka świadomość specyfiki stylu naukowego, zadowalająca znajomość głównych zasad kompozycji i redakcji tekstu, zadowalająca umiejętność posługiwania się składniowymi i stylistycznymi elementami stylu naukowego, jednak możliwy jest w tym względzie znaczny zakres niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych zasad kompozycji i redakcji tekstu, zadowalająca umiejętność posługiwania się składniowymi i stylistycznymi elementami stylu naukowego, zakres niedociągnięć w zakresie ogólnej poprawności językowej przeważa nad bierną znajomością zasad.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom świadomości specyfiki stylu naukowego, niezadowalająca znajomość głównych zasad kompozycji i redakcji tekstu.
Literatura
Zalecana literatura:
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, red. M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: