Pogranicza literatury: pop, off i nowe media - spec. artystycznoliteracka 03-PON-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- kultura masowa i nowe media,
- muzyka popularna, kontrkultura, kultura alternatywna,
- literatura popularna, stare i nowe obiegi literackie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zdefiniować najważniejsze pojęcia dotyczące kultury masowej, nowych mediów, kultury alternatywnej, kontrkultury, muzyki popularnej oraz literatury popularnej i obiegów literackich,
- wskazać najważniejsze tradycje oraz konteksty współczesne dla omawianych na zajęciach zjawisk,
- wartościować w odniesieniu do omawianych na zajęciach zjawisk, wyrażać własną opinie oraz konfrontować ją z sądami innych,
- uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form oraz z pomocą nowych mediów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena aktywności w czasie zajęć,
- ocena samodzielnego przygotowania,
- ocena pracy zaliczeniowej: prezentacja wybranego zjawiska kultury masowej, popularnej czy alternatywnej (na przykład: gatunek filmowy, zespół muzyczny, superbohater).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura:
A po co nam rock? Między duszą a ciałem, pod red. W.J. Burszty i M. Rychlewskiego, Warszawa 2003 (rozdziały W.J. Burszty, M. Rychlewskiego, G. Piotrowskiego i G. Brzozowicza).
Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, przeł. T. Bieroń, wstęp S. Bellow, Poznań 1997 (rozdział Muzyka).
Cutler C.: O muzyce popularnej. Pisma teoretyczno-krytyczne, przeł. I. Socha, b.m.w. 1999 (rozdziały Co to jest muzyka popularna? oraz Konieczność i wybór w formach muzycznych).
Czapliński P.: Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
Debord G.: „Społeczeństwo spektaklu” oraz „Rozważania o społeczeństwie spektaklu”, przeł. M. Kwaterko, Warszawa 2006 (rozdziały Kulminacja oddzielenia i Towar jako spektakl).
Jawłowska A.: Drogi kontrkultury, Warszawa 1975 (wstęp i rozdział 2).
Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, pod red. W.J. Burszty, M. Czubaja i M. Rychlewskiego, Warszawa 2005 (wstęp, rozdziały A. Sobolewskiej i W. Kuligowskiego).
McLuhan M.: Wybór tekstów, red. E. Mc Luhan, F. Zingrone, przeł. E. Różalska, J.M. Stokłosa, Poznań 2001, s. 327-385.
Postmodernizm. Teksty polskich autorów, pod red. M.A. Potockiej, Kraków 2003 (tekst A. Szahaja).
Rifkin J. : Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, przeł. E. Kania, Wrocław 2003 (rozdziały 1-5 z części I).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: