Podstawy ortodoncji - spec. logopedyczna 03-PO-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do ortodoncji-stosowane pojęcia,
- przedurodzeniowy i pourodzeniowy okres wzrostu i rozwoju,
- norma biologiczna zgryzu, eugnacja, dysgnacja,
- klasyfikacja stosunków zębowo-zgryzowo-szkieletowych,
- diagnostyka ortodontyczno-logopedyczna,
- deprogramacja – ortodoncja funkcjonalna,
- współczesne poglądy na współzależność wad zgryzu i wad wymowy ze szczególnym uwzględnieniem seplenienia,
- wady zgryzu wynikające z wad wrodzonych twarzy i szczęki – rozszczepy podniebienia pierwotnego i wtórnego,
- obraz kliniczny wad zgryzu w stosunku do płaszczyzn przestrzennych głowy,
- rehabilitacja i wielospecjalistyczne leczenie funkcjonalne w różnych okresach rozwoju dziecka,
- płytki przedsionkowe dr Hinz,
- miofunkcjonalne metody leczenia-korekta dróg oddechowych, dysfunkcji nerwowo-mięśniowej i terapii mowy,
- wady zgryzu, a wady wymowy – powiązania, diagnoza i działanie,
- postępowanie zespołowe ortodontyczno-chirurgiczno-logopedyczne w wybranych zespołach wad wrodzonych,
- analiza przypadków.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykazać się wiedzą dotyczącą podstawowej terminologii z zakresu budowy narządów artykulacyjnych. Zna cechy zgryzu mlecznego i stałego oraz wiek ząbkowania,
- wykonać diagnostykę ortodontyczno-logopedyczną oraz wskazać związki między rodzajem zgryzu a wadą mowy,
- scharakteryzować przyczyny pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego wad zgryzu,
- rozpoznać klasę i typ zgryzu oraz zastosować odpowiedni rodzaj ćwiczeń terapeutycznych,
- ma przekonanie o wartości konsultacji dotyczących poprawy wyglądu i pracy narządów artykulacyjnych, w tym konsultacji stomatologicznej i ortodontycznej; potrafi współpracować ze specjalistami z tego zakresu.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru),
- test zaliczeniowy składający się z 20 pytań, dotyczących całego omawianego materiału, z odpowiedziami do wyboru / liczenie uzyskanych punktów / ocena pozytywna będzie zawsze wymagać uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi: dst od 51-59%; dst+ od 60-69%; db od 70-79%; db+ od 80-89%; bdb > 90%.
Praktyki zawodowe
Tak, 80 godz.
Literatura
Zalecana literatura:
O. Grosfeldowa, Fizjologia narządu żucia, Warszawa 1982.
B. Kahl-Nicke, Wprowadzenie do ortodoncji, Wrocław 1999.
W. Krzyżosiak, Genom człowieka, Warszawa 1997.
Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki , t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa 1974.
J. Styczek, Logopedia, Warszawa 1980.
G. Śmiech-Słomkowska, J. Sypniewska, Współwystępowanie wad zgryzu i wad wymowy u dzieci przedszkolnych, "Czasopismo Stomatologiczne" 1983, nr XXXV.
J. Szumska, Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa 1982.
T. Zalewski, Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992.
Zarys współczesnej ortodoncji, red. I. Karłowska, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: