Podstawy nauki o literaturze 03-PNLI-12KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- literatura w świecie znaków; wyróżniki tekstu literackiego,
- interpretacja i jej granice,
- retoryka; tropy i figury; od mowy ozdobnej do figuratywności języka; przekształcenia semantyczne,
- epika i jej podstawowe kategorie; fatunki epickie,
- kompozycja – jej typy i podstawowe pojęcia; jednostki konstrukcyjne świata przedstawionego: motyw, wątek, postać, akcja i fabuła.
- elementy dzieła literackiego: czas i przestrzeń, postać literacka,
- sytuacja narracyjna i typy narracji,
- liryka: specyfika wypowiedzi poetyckiej,
- teatr: między tekstem dramatu a żywiołem sceny,
- gatunki pogranicza, esej i eseistyka,
- rodzaje i gatunki literackie: przemiany konwencji gatunkowych,
- metodologia badań literaturoznawczych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- definiuje i używa we właściwym kontekście podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa,
- rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich,
- stosuje terminologię literaturoznawczą w wypowiedziach o literaturze,
- porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy tekstu literackiego oraz potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu literackiego, wartościować utwory literackie oraz umiejętnie uzasadnić własną hipotezę interpretacyjną,
- wykorzystuje wiedzę literaturoznawczą we własnej praktyce analitycznej i interpretacyjnej,
- potrafi świadomie i krytycznie uczestniczyć w debacie o literaturze.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Korwin-Piotrowska D., Poetyka. Przewodnik po tekstach literackich. Kraków 2011.
Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 2000.
Ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Warszawa 2006.
Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1991.
Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990.
Kompozycja i genologia, red. A. Gajewska, Poznań 2010.
Mayenowa M. R., Poetyka teoretyczna: zagadnienia języka, Wrocław 2000.
Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki. Warszawa 1980.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: