Praktyczna nauka języka łacińskiego 03-PNL-12KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozwój fonetyczny języka łacińskiego, używane na świecie konwencje wymowy i zakres ich stosowania,
- metody samodzielnego rozwijania warsztatu filologicznego,
- system fleksyjny,
- wybrane zagadnienia składniowe,
- leksyka i frazeologia,
- rozwijanie znajomości metodyki przekładu i umiejętności tłumaczenia,
- rozwijanie czynnego użycia języka (tematyka związana z omawianymi tekstami),
- realia kulturowe w omawianych tekstach.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i potrafi stosować różne konwencje wymowy łaciny,
- rozumie, tłumaczy na j. polski oraz objaśnia w kontekście oraz tworzy łacińskie formy gramatyczne i konstrukcje składniowe,
- prawidłowo rozumie i tłumaczy na j. polski teksty preparowane o średniej trudności oraz znacznie uproszczone symplifikowane teksty oryginalne: zawierające słownictwo bazowe – bez słownika, inne – ze słownikiem,
- rozumie i sam formułuje kilkuzdaniowe wypowiedzi w języku łacińskim ustnie i pisemnie na tematy poruszane w przerabianych tekstach oryginalnych,
- umie na pamięć, rozumie powiedzenia i zwroty łacińskie używane współcześnie i zna ich kontekst kulturowy,
samodzielnie pozyskuje narzędzia filologa klasycznego – tradycyjne i cyfrowe i sprawnie je używa.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
a) podręczniki:
Hans H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata, Pars I: Familia Romana, Focus Publishing / R. Pullins Co., Newburyport 2011, rozdziały 19-35.
Hans H. Ørberg, Lingua Latina: Pars I: Exercitia Latina I, Cambridge MA: Hackett Publishing (imprint Focus), 2005, do rozdziałów 19-35.
b) literatura uzupełniająca:
Laura Gibbs, Latin via Proverbs.4000 Proverbs, Mottoes and Sayings for Students of Latin, Morrisville: Lulu, 2006.
Luigi Miraglia, Fabulae Syrae: Graecorum Romanorumque fabulae ad usum discipulorum Latine narrata, Newburyport: Focus Publishing R. Pullins, 2010.
c) słowniki i gramatyki:
Arkadiusz Baron, Repertorium języka łacińskiego, Kraków 2006.
Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, wydanie dowolne lub Mały słownik łacińsko-polski, red. K. Kumaniecki, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, wydanie dowolne.
Hans H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars 1. Familia Romana. Index vocabulorum: Latine, Anglice, Francogallice, Hispanice, Italice, Germanice, Grenaa: Domus Latina 2005, do rozdziałów 19-35.
Cleto Pavantetto, Elementa linguae et grammaticae Latine, Roma: LAS, 1998.
Jan Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: