Praktyczna nauka języka łacińskiego 03-PNL-11KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pisowna a wymowa, akcent, iloczas,
- warsztat filologiczny (słowniki dwu- i jednojęzyczne, gramatyki, tezaurusy),
- system fleksyjny,
- wybrane zagadnienia składniowe,
- leksyka i frazeologia,
- metodyka i praktyka translatoryczna,
- czynne użycie języka (tematyka związana z omawianymi tekstami),
- realia kulturowe w omawianych tekstach.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Formy i metody e-oceny: Ocena ostateczna: 30% średnia z testów słownictwa, 70% średnia z testów kompetencji gramatycznych i przekładowych. Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- prawidłowo czyta oraz akcentuje prozaiczny tekst łaciński w jednej przyjętej konwencji (zalecana: wymowa klasyczna restytuowana),
- rozumie, tłumaczy na j. polski oraz objaśnia w kontekście oraz tworzy łacińskie formy gramatyczne i konstrukcje składniowe,
- prawidłowo rozumie i tłumaczy na j. polski proste teksty preparowane zawierające słownictwo bazowe– bez słownika, inne – ze słownikiem,
- rozumie i sam formułuje proste wypowiedzi w języku łacińskim ustnie i pisemnie na tematy poruszane w przerabianych tekstach oryginalnych,
- objaśnia wpływ łaciny na języki nowożytne zwłaszcza w dziedzinie leksyki,
- korzysta z podstawowych narzędzi filologa klasycznego – tradycyjnych i cyfrowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Hans H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata, Pars I: Familia Romana, Focus Publishing / R. Pullins Co., Newburyport 2011, rozdziały 1-18.
Hans H. Ørberg, Lingua Latina: Pars I: Exercitia Latina I, Cambridge MA: Hackett Publishing (imprint Focus), 2005, rozdziały 1-18.
Literatura uzupełniająca:
Luigi Miraglia, Fabulae Syrae: Graecorum Romanorumque fabulae ad usum discipulorum Latine narrata, New-bury¬port: Focus Publishing R. Pullins, 2010.
Słowniki i gramatyki:
Arkadiusz Baron, Repertorium języka łacińskiego, Kraków 2006.
Lingua Latina per se illustrata. Pars 1. Familia Romana. Index vocabulorum: Latine, Anglice, Francogallice, His-panice, Italice, Germanice, Hafniae (København): Domus Latina 2005, do rozdziałów 1-18.
Jan Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne.
Cleto Pavantetto, Elementa linguae et grammaticae Latine, Roma: LAS, 1998.
Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, wydanie dowolne lub Mały słownik łacińsko-polski, red. K. Kumaniecki, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, wydanie dowolne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: