Praktyczna nauka języka wybranego kraju słowiańskiego 03-PNJWK-22SPDL-E
TK_01 Alfabet. Wyjaśnienie zasadniczych różnic między czeskim i polskim systemem głosek. Wyjaśnienie podstaw genezy długich samogłosek i samogłoski „ě“ w języku czeskim. Zapoznanie z głównymi zasadami fonetycznymi języka czeskiego. Zaznajomienie się z praktycznym zastosowaniem podstawowych zasad ortografii języka czeskiego oraz słowami z ni związanymi. Przedstawienie podstawowego zbioru tzw. zdradliwych słów będących przyczyną interferencji polsko-czeskiej. Prezentacja i nauka korzystania ze słownika dwujęzycznego. PNJC_03, PNJC_04, PNJC_06
TK_02 Rozumienie ze słuchu wyrazów, zwrotów, krótkich tekstów. Rozumienie znaczenia dłuższych tekstów na podstawie kontekstu. PNJC_01, PNJC_02, PNJC_06
TK_03 Rozwijanie sprawności mówienia poprzez krótkie tematyczne dialogi i teksty. Zwracanie szczególnej uwagi na właściwą wymowę, akcent i intonację. Ćwiczenia polegające na występowaniu studenta jako nadawcy lub odbiorcy komunikatu. Zdobywanie wiedzy na temat kompetencji językowej i komunikacyjnej. PNJC_02, PNJC_06
TK_04 Nauka sprawności czytania poprzez czytanie głośnie i ciche tekstów różnotematycznych dotyczących życia codziennego, które zawierają w większości znaną już leksykę. Stopniowe wzbogacanie o nowe słownictwo. PNJC_03, PNJC_06
TK_05 Uczenie się sprawności pisania, jako rezultat opanowania przez uczących się innych sprawności językowych. Uzupełnienie pytań, odpowiedzi, zdań itp. Poprawne redagowanie różnych dokumentów i tekstów na poziomie podstawowym. PNJC_04, PNJC_05, PNJC_06
TK_06 Komunikowanie się w stopniu podstawowym w różnych sytuacjach życiowych według opracowanych tematów. PNJC_01, PNJC_02, PNJC_06
TK_07 Gramatyka. Nauka wszystkich części mowyjęzyka czeskiego uwzględniając ich najważniejsze formy gramatyczne niezbędne dla prawidłowego władania pisanym i mówionym językiem czeskim na poziomie podstawowym. PNJC_02, PNJC_03, PNJC_04, PNJC_05, PNJC_06
TK_08 Tłumaczenie z języka źródłowego na język docelowy (zamiennie język czeski i język polski) krótkich tekstów dotyczących życia codziennego. PNJC_05
TK_09 Wybiórcze zapoznanie studentów z kulturą i obyczajowością Czechów podczas prezentacji nowego materiału. PNJC_01, PNJC_02, PNJC_03, PNJC_04, PNJC_05, PNJC_06, PNJC_07
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
PNJC_01 Zrozumieć ze słuchu wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla studenta ważnymi (np. podstawowe informacje dotyczące jego osoby i rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach, ogłoszeniach i wypowiedziach życia codziennego. K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01
PNJC_02 Potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy. Potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę. Potrafi samodzielnie posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_K02
PNJC_03 Potrafi na poziomie podstawowym czytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, tablice informacyjne, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne wysyłane pocztą tradycyjną lub elektroniczną. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U13, K_K04
PNJC_04 Potrafi napisać proste wypracowanie na zadany temat, pisać krótkie i proste notatki, wiadomości lub inne teksty użytkowe na poziomie podstawowym wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując w nim komuś za coś lub składając w nim komuś życzenia. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U1, K_K04
PNJC_05 Bez większych trudności ustnie i pisemne (ze słownikiem lub bez) tłumaczyć niezłożone, proste teksty z kręgów tematycznych uwzględnionych w planie rocznym oraz wybrane proste, krótkie teksty o charakterze informacyjnym, publicystycznym, i popularnym dotyczące życia codziennego. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U13, K_U18
PNJC_06 Czynnie uczestniczyć w pracy zespołowej i indywidualnej podczas zajęć. K_K06
PNJC_07 Posługiwać się wiedzą dotyczącą kultury i obyczajowości Czechów według tematów zaprezentowanych na zajęciach. K_W05, K_W18
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie trwania zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- oddane i zaliczone wszystkie zadania domowe,
- sprawność translatorska w zakresie krótkich tekstów z życia codziennego,
- zaliczone testy cząstkowe przeprowadzone w ciągu roku,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie (ustnym i pisemnym) wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Bednářová I. – Pintarová M., Communicative Czech I. (podręcznik i zeszyt ćwiczeń), Praha 1995.
Remediosová H. – Čechová E., Chcemy mówić po czesku, Liberec 2005.
Remediosová H. – Čechová E., Chcemy mówić po czesku – zeszyt ćwiczeń, Liberec 2005.
Jaklová A., Češina pro cizince I., České Budějovice 1998.
Vítová L., Český jazyk nejen pro filology, Poznaň 2002.
Materiały dostarczone przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: