Praktyczna nauka języka wybranego kraju słowiańskiego 03-PNJWK-21SPDL
TK_01 Dalsze opanowanie zagadnień z rozszerzonego zakresu fonetyki i fonologii. PNJC_01 – PNJC_09
TK_02 Powtórzenie, utrwalenie i dalsze przyswojenie wiedzy z zakresu morfologii z uwzględnieniem najtrudniejszych zagadnień - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_03 Utrwalenie, przyswojenie, przećwiczenie wiedzy z zakresu składni z uwzględnieniem najtrudniejszych zagadnień – na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_04 Powtórzenie, utrwalenie i dalsze przyswojenie słownictwa, praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu frazeologii - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_05 Zapoznanie się i praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu stylistyki języka czeskiego - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_06 Utrwalanie i dalsze rozwijanie znajomości zasad ortograficznych - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_07 Dalsze kształcenie umiejętności komunikacyjnych - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_08 Kształcenie umiejętności translatorskich - na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym. PNJC_01 – PNJC_09
TK_09 Szersze zapoznanie studentów z kulturą i obyczajowością Czechów podczas prezentacji nowego materiału. PNJC_01 – PNJC_09
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
PNJC_01 Zrozumieć główne myśli zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na znane mu tematy, typowe dla domu, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi zrozumieć główne wątki wielu programów radiowych i telewizyjnych traktujących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących go prywatnie lub zawodowo – wtedy, kiedy te informacje są podawane stosunkowo wolno i wyraźnie. K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01
PNJC_02 Porozumiewać się, tzn. potrafi sobie radzić w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi - bez uprzedniego przygotowania – włączać się do rozmów na znane mu tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących).Samodzielnie wypowiadać się, tzn. potrafi łączyć wyrażenia w prosty sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje. Potrafi krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany. Potrafi relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne reakcje i wrażenia. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01
PNJC_03 Czytać ze zrozumieniem na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym teksty popularnonaukowe, publicystyczne lub literackie. Wyszukiwać w tekście potrzebne informacje, szybko znajdować i odczytywać główne i drugorzędne myśli w wybranym fragmencie tekstu.Zwiększać swój zakres słownictwa drogą znajdowania w tekście nowych nieznanych albo mało znanych wyrazów.Swobodnie posługiwać się słownikiem dwujęzycznym. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U13
PNJC_04 Pisać wypracowania na zadane tematy, a także podstawowe teksty użytkowe w określonej formie i na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym;Posługiwać się na poziomie podstawowym rozszerzonym i średniozaawansowanym zasadami ortografii oraz stosować poprawnie struktury leksykalno – gramatyczne. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U13
PNJC_05 Bez większych trudności ustnie i pisemnie (ze słownikiem i bez) tłumaczyć teksty średniej trudności z kręgu tematycznego według planu rocznego oraz wybranych tekstów o charakterze informacyjnym, publicystycznym, popularnym. K_U01, K_W02, K_W10, K_W14, K_U09, K_U10, K_U20, K_K01, K_U13
PNJC_06 Czynnie uczestniczyć w zespołowej i indywidualnej pracy podczas zajęć K_K06
PNJC_07 Posługiwać się wiedzą dotyczącą kultury i obyczajowości Czechów według tematów prezentowanych na zajęciach. K_W05, K_W18
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć;
- zaliczenie wszystkich testów kontrolnych i zadań domowych;
- sprawność posługiwania się językiem czeskim na poziomie B1;
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy (B1);
- egzamin końcowy (pisemny i ustny);
Literatura
Remediosová H. - Čechová E., Chcemy mówić po czesku, Liberec 2005.
Remediosová H. - Čechová E., Chcemy mówić po czesku – Zeszyt ćwiczeń, Liberec 2006.
Holá L. - Bořilová P., Česky krok za krokem, Praha 2009.
Oliva, K., Polsko-český slovník I i II, Praha 2004.
Siatkowski, J. – Basaj, M., Słownik polsko-czeski, Warszawa 2002.
Slovník spisovné češtiny, Praha 2005.
Materiały dostarczone przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: