Praktyczna nauka języka polskiego (jako obcego) 03-PNJP-66
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi: 1) scharakteryzować i osadzić w kontekście ogółnohumanistycznym problemy związane z dziennikarstwem, psychologią i kulturoznawstwem; 2) świadomie posługiwać się pojęciami z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; 3) czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować (ustnie i pisemnie) teksty polskich autorów omawiających problematykę związaną z dziennikarstwem XX wieku, tematyką psychologiczną i związaną z kulturoznawstwem (np. komunikacja międzykulturowa, globalizacja, stereotypy płciowe i etniczne, polityczna poprawność, konsumpcjonizm); 4) czytać ze zrozumieniem i wyłonić najistotniejsze tezy w pracach naukowych z dziedziny kulturoznawstwa, psychologii i dziennikarstwa; 5) sformułować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną, dotyczącą wskazanego zagadnienia z zakresu omawianych tematów modułowych; 6) przedstawić prezentację ukierunkowaną na rozwijanie wrażliwości międzykulturowej oraz odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego różnych regionów Europy i świata.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (podczas odbywania kursu student powinien wykazać się wysoką frekwencją ze względu na ustawiczne sprawdzanie umiejętności rozumienia ze słuchu oraz kompetencji komunikacyjnych)
- aktywność w trakcie (udział w dyskusji i w pracy zespołowej)
- wartość merytoryczna wypowiedzi prezentowanych na zajęciach
- wartość merytoryczna pisemnych zadań domowych
- wartość merytoryczna i twórcza prezentacji multimedialnych
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na testach zaliczeniowych (student musi zaliczyć 3 pisemne testy cząstkowe (po realizacji każdego modułu) oraz egzaminach ustnym i pisemnym.
Literatura
- M. Białek, Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej, Wrocław 2009.
- Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Skworza i A. Niziołka, Kraków 2010.
- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008.
- Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
- D. Matsumoto, L. Juang, Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2007.
- Słownik pojęć i tekstów kultury, Warszawa 2002.
- Todd D. Nelson, Psychologia uprzedzeń, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2003.
- Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
- Dokładną listę obowiązujących lektur (z zakresu literatury ćwiczeniowej) podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: