Praktyczna nauka języka czeskiego 03-PNJC-31FCZDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Jaki jestem, a jak mnie widzą inni:
- autoportret - dyskusja o cechach charakteru, ludzi, wady i zalety,
- formy dyskryminacji (ze względu na rasę, płeć, wiek...).
2. Książka i literatura we współczesnym społeczeństwie:
- dyskusja o sposobach przetrwania literatury we współczesnym świecie, o roli czytelnika i recepcji współczesnej literatury,
- literatura w Internecie,
- targi książek; układanie top listy tytułów, które były reprezentacyjne dla rodzimej kultury,
- analogie literatury jako znak czasów.
3. Wynalazki i technologia:
- wynalazki, które zmieniły świat,
- XXI wiek: dobre i złe strony osiągnięć genetyki, globalne ocieplenie - fakty i mity,
- osiągnięcia techniki w dziedzinie ekonomii, przemysłu, komunikacji, branży IT.
4. Sport:
- ile uwagi poświęcamy własnemu ciału i kondycji fizycznej?,
- amatorskie i profesjonalne uprawianie sportów,
- sporty ekstremalne,
- plusy i minusy sportowych imprez masowych,
- olimpiada i paraolimpiada.
5. Społeczne i zdrowotne problemy dnia codziennego:
- choroby XXI wieku - anoreksja, bulimia, depresja, uzależnienia,
- zapobieganie chorobom jako element właściwej polityki prozdrowotnej,
- bezrobocie, mobbing, przemoc, wyobcowanie.
6. Jednostka społeczeństwo - uprzedzenia i fakty:
- życie w małżeństwie czy nieformalnym związku?,
- chorzy kontra zdrowi,
- męskie i damskie zawody.
7. Dziennikarstwo:
- podstawowe gatunki dziennikarskie; informacja, komunikat, notatka, reportaż, komentarz, felieton (cechy formalne i stylistyczne),
- żółte dziennikarstwo (przyczyny i skutki jego popularności),
- dziennikarstwo obiektywne i śledcze,
- znani felietoniści; nagrody dziennikarskie,
- najpopularniejsze czasopisma,
- e-gazety.
8. Ekonomia:
- makro i mikro ekonomia,
- monopol i zdrowa konkurencja,
- inżynieria społeczna.
9. Świat z perspektywy postkolonialnej:
- kraje Trzeciego Świata,
- migracje ludności (przyczyny i skutki),
- współczesny nomadyzm i diaspora,
- emigracja w literaturze.
10. Ekologia:
- przyroda i środowisko,
- rozwijanie świadomości ekologicznej,
- chronione gatunki zwierząt,
- parki przyrodnicze i narodowe,
- eko-produkty - potrzeba czy trend?.
11. Czy chcesz zmienić świat?:
- aktywizm i stowarzyszenia aktywistów (troska o zwierzęta, stowarzyszenia prorodzinne, troska o zdrowie i jakość życia),
- czy aktywiści mogą zmienić świat?,
- największe katastrofy naturalne na świecie, pomoc humanitarna i akcje humanitarne.
12. Internet i współczesne media:
- obecność Internetu we współczesnym życiu; jego dobre i złe strony,
- nadużywanie możliwości Internetu.
13. Projekcja filmowa:
- gatunki filmowe,
- najważniejsze składniki filmu (reżyser, scenarzyści, aktorzy, muzyka, fabuła, temat...),
- pisanie scenariusza krótkiego filmu reklamowego i dokumentalnego.
14. Lektura i przekład współczesnego tekstu literackiego (do wyboru).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:
- student/ka potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz stosunkowo złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć znaczną część wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim,
- student/ka rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką pisaną w języku standardowym,
- student/ka potrafi porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy,
- student/ka potrafi przedstawić relatywnie szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z jego zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw,
- student/ka potrafi napisać jasny, stosunkowo szczegółowy tekst na tematy związane z jego zainteresowaniami. Może napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń,
- student/ka opanował zasady ortografii, bez większego trudu notuje zasłyszane wypowiedzi, nawet jeśli tekst zawiera nieznane mu proste wyrazy i wyrażenia,
- student/ka zostaje zapoznany z takimi procesami fonetycznymi jak: zjawisko ruchomej samogłoski, wypadanie spółgłoski i uczy się je rozpoznawać w tekście,
- student/ka opanowuje zasady odmiany rzeczowników i czasowników obcego pochodzenia, posługuje się wszelkimi liczbowymi zapisami (także wielocyfrowymi), poznaje zaimki nieokreślone, ćwiczy użycie spójników i przyimków. Rozpoznaje i potrafi zastosować wszystkie czasy gramatyczne,
- student/ka doskonali budowanie zdań wielokrotnie złożonych przy użyciu nowo poznanych spójników i formacji przyimkowo-spójnikowych. Zostaje zapoznany z kolejnością nieodmiennych części mowy w zdaniu,
- student/ka potrafi zaprezentować pogłębioną wiedzę na temat czeskich realiów społecznych i kulturowych, znane są mu zwyczaje mieszkańców tego kraju.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Zalecana literatura:
L. Holá, Česky krok za krokem II, Praha 2009. + 2C D z nagraniami.
Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 1-10, Praha 2012.
Z. Malá, Česky krok za krokem II. Pracovní sešit 11-20, Praha 2012.
J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002.
K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004.
Pravidla českého pravopisu, Praha 2002.
P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995.
Uzupełniające literackie, publicystyczne oraz specjalistyczne autentyczne teksty i nagrania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: