Praktyczna nauka języka czeskiego 03-PNJC-12FCZDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Mity, kultury, mistyfikacje:
- historia i mit,
- najważniejsze mityczne i historyczne postaci i wydarzenia w Czechach i Polsce (porównanie),
- najważniejsze mity współczesności,
- mit i literatura.
2. Historia języka. Język w czasach współczesnych:
- język na przestrzeni dziejów (kontekst historyczny, socjologiczny, kulturowy i lingwistyczny),
- przegląd najważniejszych czeskich słowników, podręczników ortograficznych, czasopism o języku,
- język współcześnie w wymiarze lokalnym i globalnym; slang; intercjonalizmy; współczesna technologia.
3. "Nowe technologie" w literaturze i sztuce:
- sposoby funcjonowania literatury w świecie współczesnym - literatura w różnych mediach,
- literatura i sztuka wobec gospodarki runkowej,
- literatura i sztuka wysoka i niska.
4. Reklama - sztuka przekonywania:
- wpływ reklamy na współczesnego człowieka, co może być reklamą, znaczenie haseł reklamowych i ich pisania,
- słownictwo związane z marketingiem, reklamą,
- analiza języka reklam na przykładzie Czech i Polski.
5. Konsumpcjonizm i jego manifestacje:
- lektura tekstu dotyczącego społeczeństwa konsumpcyjnego i gospodarki rynkowej,
- dyskusja na temat roli znaków firmowych.
6. Uprzedzenia i stereotypy:
- rola historii w kształtowanu i obalaniu stereotypów i uprzedzeń,
- uprzedzenia dotyczące Innych - niepełnosprawni, osoby starsze, mniejszości etniczne, seksualne, religijne,
- stereotypy jako narzędzie dyskryminacji, wykluczenia,
- tolerancja.
7. Uczucia:
- wzorce społeczne i kulturowe a wyrażanie uczuć,
- rola uczuć w życiu współczesnego człowieka,
- analiza tekstu dotyczącego uczuciowości współczesnej.
8. Medycyna i wiedza dotycząca zdrowia:
- medycyna naukowa i alternatywna,
- problemy etyczne związane z rozwojem nauk medycznych,
- chorzy ludzie jako Inni; rozbudowanie zasobu słów w związku z terminologią medyczną.
9. Europa Środkowa - region kulturowy i polityczny:
- Europa Środkowa między Wschodem a Zachodem,
- społeczne, polityczne i kulturowe uwarunkowania w Europie Środkowej,
- analiza tekstu dotyczącego funkcjonowania Europa Środkowa w świecie współczesnym.
10. Film i teatr:
- najważniejsze festiwale filmowe i teatralne w Czechach,
- współczesna czeska kinematografia i teatr,
- oglądanie filmu fabularnego lub dokumentalnego albo nagrania spektaklu teatralnego.
11. Demokracja i prawa obywatelskie:
- demokracja jako forma ustrojowa charakteryzująca społeczeństwa europejskiego kręgu kulturowego,
- analiza tekstu dotyczącego demokracji i praw obywatelskich i dyskusja nad problemami społeczeństwa demokratycznego.
12. Państwo i ustrój polityczny:
- charakterystyka ustroju politycznego w Czechach; partie polityczne w Czechach; rząd i opozycja; system wyborczy w Czechach i w Polsce,
- lektura i analiza tekstu dotyczącego systemu politycznego w Czechach,
- dyskusja nad wybraną kwestią dotyczącą czeskiego życia społeczno-politycznego.
13. Polityka światowa:
- Europa i śwat we współczesnym układzie geopolitycznym i ekonomicznym,
- analiza wypowiedzi dotyczącej współczesnej sytuacji geopolitycznej i ekonomicznej,
- dyskusja nad wybranym problemem.
14. Przestępczość i terroryzm:
- problemy współczesnych zagrożeń,
- lektura tekstu dotyczącego wybranej kwestii związanej z przestępczością i terroryzmem,
- dyskusja nad wybranym problemem.
15. Interpretacja i analiza przeczytanych przez studentów wybranych utworów literackich.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumienie: słuchanie; identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, debat, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści, dokonuje analizy usłyszanego tekstu,
- rozumienie: czytanie; potrafi określić cel i odbiorcę danej publikacji; wyszukuje przydatne mu informacje w tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów, odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje oraz interpretuje przedstawione fakty i opinie; odczytuje znaczenie nieznanych mu słów z kontekstu, potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników.
- mówienie: interakcja; zabiera głos w dyskusji lub debacie, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców,
- mówienie: budowa wypowiedzi; potrafi streścić ustnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; potrafi parafrazować tekst oryginalny; bez większego trudu formułuje wnioski i opinie,
- pisanie; potrafi streścić pisemnie informacje, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście; pisze streszczenie/abstrakt własnej prezentacji lub artykułu; parafrazuje wypowiedzi autora,
- fonetyka i fonologia; pogłębia znajomość bardziej zaawansowanych procesów fonetycznych i uczy się je rozpoznawać w tekście.
- morfologia; opanowuje zasady tworzenia i użycia trybu przypuszczającego oraz strony biernej, poznaje partykuły i wykrzyknienia.
- składnia; pogłębia dotychczasową wiedzę z zakresu składni oraz zostaje zapoznany z zasadami funkcjonowania zdań wtrąconych i mowy zależnej oraz niezależnej.
- kompetencja socjokulturowa; uczy się sam zdobywać informacje o realiach społecznych i kulturowych Czech, zna ich historię, mentalność i zwyczaje obywateli oraz zdobywa podstawową wiedzę na temat bieżącej polityki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé, Praha 2011. + CD.
J. Bischofová a kol., Čeština pro středně a více pokročilé. Pracovní sešit, Praha 2016.
J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002.
K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004.
Pravidla českého pravopisu, Praha 2002.
P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995.
Praca z autentycznymi tekstami publicystycznymi, literackimi, specjalistycznymi oraz naukowymi, praca z materiałami audiowizualnymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: