Praktyczna nauka języka czeskiego 03-PNJC-11FCZDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Przedstawianie się i nawiązywanie znajomości:
- przyswajanie podstawowych zwrotów skonwecjonalizowanych i formuł grzecznościowych używanych podczas nawiązywania znajomości, przedstawiania się, witania itd.,
- sposób zapisu i wymowy czeskich głosek.
2. Ludzie i ich zawody:
- nazwy państw i narodowości,
- nazwy zawodów i związane z ich tworzeniem reguły słowotwórcze,
- odmiana rzeczownika.
3. Żywność i napoje, zakupy i zamówienia:
- składanie zamówienia w kawiarni i restauracji (na podstawie autentycznych materiałów),
- zakupy w sklepie i na targu,
- rozmowa o podstawowych nawykach żywieniowych,
- liczebniki, tryb rozkazujący czasownika.
4. Cechy przedmiotów i ludzi:
- opis przedmiotu, kolory,
- opis osoby (wygląd zewnętrzny i cechy charakteru),
- części ciała,
- wyrażanie stosunku przynależności (przymiotniki dzierżawcze),
- związek zgody między przymiotnikiem i rzeczownikiem, stopniowanie przymiotnika.
5. Rodzina, przyjaciele, znajomi i zwierzęta domowe:
- relacje rodzinne,
- opisywanie członków rodziny, ich nazwy,
- zaimki osobowe i względne.
6. (Nie) szata zdobi człowieka:
- zakup odzieży i obuwia,
- nazywanie rodzajów odzieży i obuwia,
- dyskusja na temat zwyczajów w kwestii ubioru, moda,
- zaimki pytające.
7. Gdzie mieszkam:
- opis domu oraz jego wnętrzna i wyposażenia; porządek w domu;
- ogłoszenia o sprzedaży/kupnie/wynajmie mieszkania i domu,
- czeskie i polskie zwyczaje mieszkaniowe,
- czasowniki bezosobowe i zwrotne.
8. Życie codzienne:
- opisywanie codziennych czynności i przyzwyczajeń,
- korzystanie z programu telewizyjnego,
- wyrażanie czasu (podawanie godziny).
9. Orientacja w przestrzeni:
- pytanie o drogę, kierunki świata,
- lotnisko, dworzec, postój taxi, rozkład jazdy,
- kantor, bank, poczta.
10. Podróże:
- własne przeżycia, plany wakacyjne,
- wizyta w agencji turystycznej, rezerwacja pokoju, zakup wycieczki,
- zwyczaje wakacyjne,
- nazwy miesięcy i pór roku,
- czas przeszły i przyszły.
11. Liczenie:
- zapis słowny liczb (daty, sumy pieniężnej itd.),
- wymiana waluty,
- nieregularna liczba mnoga, połączenie liczebnika z rzeczownikiem.
12. Zdrowie i sport:
- wizyta u lekarza, opis swojego samopoczucia i stanu fizycznego,
- hobby,
- dyskusja o sposobach spędzania wolnego czasu,
- określenia czasowe, stopniowanie przysłówków.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zrozumieć podstawowe wyrazy i związki wyrazowe, które opisują jego, jego rodzinę oraz środowisko, w którym funkcjonuje, przy założeniu, że współrozmówca mówi wolno i wyraźnie,
- potrafi zrozumieć powszechnie używane wyrazy i związki wyrazowe, które są mu niezbędne w obszarze jego bezpośredniego zainteresowania (tj. proste informacje o sobie samym i o swojej rodzinie, miejscu zamieszkania, samopoczuciu, informacje potrzebne przy dokonywaniu zakupów, przy opisywaniu swojego otoczenia, w pracy). Jest w stanie zrozumieć podstawowe znaczenie krótkich, prostych i niedwuznacznych wiadomości oraz publicznych ogłoszeń,
- jest w stanie zrozumieć podstawowe komunikaty publiczne, m.in. ogłoszenia, ostrzeżenia, hasła reklamowe,
- potrafi przeczytać ze zrozumieniem krótkie, proste teksty, które zostały uprzednio dostosowane do poziomu A1. Jest w stanie odnaleźć konkretne informacje w krótkich tekstach, pisanych prostym językiem, np. ogłoszeniach, jadłospisach, rozkładach jazdy, broszurach informacyjnych i reklamowych. Potrafi także zrozumieć proste, osobiste komunikaty zapisane w wiadomościach tekstowych, w listach, na widokówkach,
- potrafi prowadzić rozmowę na podstawowym poziomie znajomości języka czeskiego, pod warunkiem, że współrozmówca jest gotów powtórzyć lub przeformułować swoje zdania oraz pomóc studentowi wyrazić swoje zdanie. Potrafi zadawać i odpowiadać na proste pytania w zakresie dobrze znanych mu tematów oraz w celu zaspokojenia swoich bezpośrednich potrzeb komunikacyjnych,
- jest w stanie porozumiewać się w podstawowych i typowych sytuacjach komunikacyjnych, które wymagają bezpośredniej wymiany informacji na znane i bliskie studentowi tematy. Może także uczestniczyć w krótkich rozmowach, nawet gdy nie rozumie wszystkich komunikowanych treści.
- student potrafi używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać swoje miejsce zamieszkania i otoczenie,
- potrafi wyrazić swoją opinię w zakresie codziennej, podstawowej komunikacji,
- używając prostych fraz i zdań potrafi opisać swoją rodzinę, znane mu osoby, warunki mieszkaniowe, dotychczasowy tok kształcenia,
- potrafi napisać krótki, prosty tekst np. na widokówce z pozdrowieniami z wakacji. Potrafi wypełniać formularze z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo,
- jest w stanie pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład z podziękowaniami,
- student w pełni opanował ortografię i zna podstawowe zasady pisowni,
- jest w stanie bezbłędnie zapisać wyraźnie podyktowany tekst,
- student jest zapoznany z podstawowymi zasadami fonetycznymi (zna m. in. rodzaje głosek, zachodzące procesy fonetyczne) oraz potrafi je zastosować w mowie i piśmie,
- student rozróżnia odmienne i nieodmienne części mowy. Opanował podstawowe zasady odmiany rzeczowników, przymiotników i czasowników, używa liczebników oraz potrafi stopniować przymiotniki i przysłówki,
- student stosuje w praktyce podstawową wiedzę z zakresu składni, rozpoznaje komunikacyjną funkcję zdań,
- potrafi budować zdania proste i złożone,
- student jest zapoznany z podstawowymi informacjami o Czechach, ich realiach społecznych i kulturowych oraz zwyczajami ich mieszkańców.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%).
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%).
dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%).
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%).
Literatura
Zalecana literatura:
L. Holá, Česky krok za krokem I, Praha 2016. + CD z nagraniami.
L. Holá, Česky krok za krokem I. Pracovní sešit 1-12, Praha 2016.
J. Siatkowski – M. Basaj, Słownik czesko-polski, Warszawa 2002.
K. Oliva, Polsko-český slovník I, II, Praha 1994.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, Praha 2004.
Pravidla českého pravopisu, Praha 2002.
P. Karlík – M. Nekula – Z. Rusínová, Příruční mluvnice češtiny, Praha 1995.
Uzupełniające literackie i publicystyczne teksty dostosowane do poziomu A1/A2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: