Praktyczna nauka języka polskiego 03-PNJ-31JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- genologia dziennikarska,
- specyfika reportażu prasowego, dokumentu radiowego i telewizyjnego,
- dziennikarstwo jako pasja i wyzwanie,
- podstawowe pojęcia psychologiczne dostępne w uzusie społecznym,
- zawód - psycholog,
- ramy definicyjne pojęć z zakresu kulturoznawstwa (np. kultura, kulturoznawstwo, kultura masowa, globalizacja, stereotypy i uprzedzenia, komunikacja międzykulturowa, konsumpcjonizm, kultura ponowoczesna),
- psychologia międzykulturowa - podstawowa problematyka,
- moja kultura (prezentacje własnych przestrzeni kulturowych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi scharakteryzować i osadzić w kontekście ogólnohumanistycznym problemy związane z dziennikarstwem, psychologią i kulturoznawstwem,
- świadomie posługuje się pojęciami z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa,
- czyta ze zrozumieniem i samodzielnie interpretuje (ustnie i pisemnie) teksty polskich autorów omawiających problematykę związaną z dziennikarstwem XX wieku, tematyką psychologiczną i związaną z kulturoznawstwem (np. komunikacja międzykulturowa, globalizacja, stereotypy płciowe i etniczne, polityczna poprawność, konsumpcjonizm),
- czytać ze zrozumieniem i wyłania najistotniejsze tezy w pracach naukowych z dziedziny kulturoznawstwa, psychologii i dziennikarstwa,
- potrafi sformułować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną, dotyczącą wskazanego zagadnienia z zakresu omawianych tematów modułowych,
- tworzy prezentację ukierunkowaną na rozwijanie wrażliwości międzykulturowej oraz odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego różnych regionów Europy i świata.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie (bliskie osiągnięcia poziomu C2), biegłość w swobodnym posługiwaniu się idiomatyką oraz synonimiką języka polskiego, swobodne posługiwanie się bogatą terminologią z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; wysoki poziom kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych, bardzo dobra umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnych i dokonywania ich merytorycznej ewaluacji, swobodne wyrażanie własnych opinii na tematy analizowane podczas zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie argumentacji).
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, wykorzystania bogatej idiomatyki oraz synonimiki języka polskiego, swobodne posługiwanie się terminologią z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; dobry poziom kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych, dobra umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnych i dokonywania ich merytorycznej ewaluacji, swobodne wyrażanie własnych opinii na tematy analizowane podczas zajęć
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie ,posługiwanie się idiomatyką oraz synonimiką języka polskiego w zadowalającym zakresie, posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; zadowalający poziom kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych, dobra umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnych i dokonywania ich merytorycznej ewaluacji, wyrażanie własnych opinii na tematy analizowane podczas zajęć.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, posługiwanie się idiomatyką oraz synonimiką języka polskiego w podstawowym zakresie, umiarkowana świadomość definicyjna terminologii z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa; podstawowy poziom kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych, przygotowanie odtwórczej, schematycznej prezentacji multimedialnej, odtwórcze prezentowanie poglądów na temat poszczególnych zjawisk kulturoznawczych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, nieumiejętność posługiwania się idiomatyką oraz synonimiką języka polskiego w podstawowym zakresie, nieznajomość pojęć z zakresu dziennikarstwa, psychologii i kulturoznawstwa, brak podstawowego poziomu kompetencji komunikacyjnych i socjokulturowych, nieumiejętność przygotowania nawet odtwórczej, schematycznej prezentacji multimedialnej, niezdolność prezentowania poglądów na temat poszczególnych zjawisk kulturoznawczych.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Białek, Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej, Wrocław 2009.
Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Skworza i A. Niziołka, Kraków 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
D. Matsumoto, L. Juang, Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2007.
Słownik pojęć i tekstów kultury, Warszawa 2002.
Todd D. Nelson, Psychologia uprzedzeń, tłum. A. Nowak, Gdańsk 2003.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: