Praktyczna nauka języka polskiego 03-PNJ-22JPODL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Kupować, kupować... Mechanizmy działania handlu, reklamy, zachowania konsumentów.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- środki stylistyczne w tekstach użytkowych,
- aktualnie używane frazeologizmy,
- wybrane wyrazy branżowe i slangowe.
2. Apetyt na zdrowie, lecznicze diety, jedzenie a sposób życia.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- poprawność frazeologiczna,
- tryb rozkazujący (powtórzenie i rozszerzenie).
Część socjokulturowa:
- święta i obyczaje (Wielkanoc).
3. System władzy w Polsce, organizacja życia społecznego (podatki, rachunki, rynek pracy...).
Część gramatyczno-stylistyczna:
- poprawność składniowa - imiesłowowe równoważniki zdań,
- utrwalenie wiadomości o imiesłowach, retoryka przemówień.
Część socjokulturowa:
- święta i obyczaje (3 Maja).
4. Międzynarodowa Studencka Majówka Filologiczna - międzynarodowe warsztaty pod wybranym hasłem (co roku innym).
5. Medycyna i estetyka.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- strona bierna, czynna i zwrotna,
- dopełnienie bliższe i dalsze.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawowym słownictwem z zakresu wybranych specjalistycznych dziedzin życia społecznego, nauki itd.,
- komentuje teksty publicystyczne i naukowe, wyraża swoje zdanie na tematy unikające jednoznacznych ocen,
- interpretuje dzieła kultury, teksty literackie, dzieła plastyczne, muzyczne i filmowe,
- redaguje dłuższe wypowiedzi pisemne, wyrażając w nich i uzasadniając swój punkt widzenia na wybrane aspekty dziedzin tematycznych,
- swobodnie i spontanicznie używa języka polskiego w komunikacji z jego rodzimymi użytkownikami przy okazji spotkań dotyczących specjalistycznych dziedzin,
- komunikuje się swobodnie w języku polskim w pracy zespołowej, przy współpracy potrzebnej do osiągnięcia jakiegoś celu (np. przy pracy w grupach, na warsztatach),
- wyróżnia i nazywa różne odmiany stylistyczne polszczyzny, podejmuje pierwsze próby samodzielnego wykreowania stylizacji na wybrany typ wypowiedzi,
- wykazuje się znajomością podstawowych środków stylistycznych oraz wybranych stałych związków frazeologicznych, idiomów ważnych w kulturze polskiej zarówno na poziomie polszczyzny wysokiej, jak i potocznej czy slangowej, wykazuje się znajomością gramatyki odpowiednią dla poziomu B2.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie poprawności; cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i dość wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, brak zadań domowych, niezaliczone sprawdzające testy cząstkowe oraz egzamin końcowy (poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Literatura
Zalecana literatura:
Agata Hącia, 365 ćwiczeń z gramatyki. Język polski, wyd. Langenscheidt, Warszawa 2007.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2012.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: