Praktyczna nauka języka polskiego 03-PNJ-21JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Stres, emocje, pomoc psychologiczna.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- poprawność składniowa - budowa zdania złożonego, środki warunkujące spójność tekstu (wybrane spójniki, zaimki względne), nazwy żeńskie, nazwy cech abstrakcyjnych.
Część socjokulturowa:
- święta i obyczaje - święta religijne (Wszystkich Świętych).
2. Projekt studencki.
Praca metodą projektu obejmująca:
- wybór tematyki zajęć,
- tworzenie "produktu",
- ocenę i ewaluację,
- realizację wybranych zagadnień gramatycznych, wspomagających przyrost kompetencji w tym zakresie.
3. Różnorodność świata, akceptacja, tolerancja, granice eksperymentu artystycznego.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- słownictwo nacechowane emocjonalnie,
- wulgaryzmy, spieszczenia, zdrobnienia, podwójna negacja.
Część socjokulturowa:
- święta i obyczaje - święta państwowe (11 listopada).
4. Kryminał. Sprawy kryminalne, kryminalistyka, sądownictwo.
Część gramatyczno-stylistyczna:
- typowe błędy z prac studenckich,
- formy trybu przypuszczającego i zdania warunkowe,
- formy nieosobowe (można, trzeba, warto, powinno się, czytano, myto).
Część socjokulturowa:
- święta i obyczaje (Boże Narodzenie, Nowy Rok).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawowym słownictwem z zakresu wybranych specjalistycznych dziedzin życia społecznego, nauki itd.,
- komentuje teksty publicystyczne i naukowe, wyraża swoje zdanie na tematy unikające jednoznacznych ocen,
- interpretuje dzieła kultury, teksty literackie, dzieła plastyczne, muzyczne i filmowe,
- redaguje dłuższe wypowiedzi pisemne, wyrażając w nich i uzasadniając swój punkt widzenia na wybrane aspekty dziedzin tematycznych,
- swobodnie i spontanicznie używa języka polskiego w komunikacji z jego rodzimymi użytkownikami przy okazji spotkań dotyczących specjalistycznych dziedzin,
- komunikuje się swobodnie w języku polskim w pracy zespołowej, przy współpracy potrzebnej do osiągnięcia jakiegoś celu (np. przy pracy w grupach, na warsztatach),
- wyróżnia i nazywa różne odmiany stylistyczne polszczyzny, podejmuje pierwsze próby samodzielnego wykreowania stylizacji na wybrany typ wypowiedzi,
- wykazuje się znajomością podstawowych środków stylistycznych oraz wybranych stałych związków frazeologicznych, idiomów ważnych w kulturze polskiej zarówno na poziomie polszczyzny wysokiej, jak i potocznej czy slangowej, wykazuje się znajomością gramatyki odpowiednią dla poziomu B2.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie poprawności; cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i dość wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające i egzamin końcowy zaliczone na 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, brak zadań domowych, niezaliczone sprawdzające testy cząstkowe oraz egzamin końcowy (poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Literatura
Zalecana literatura:
Agata Hącia, 365 ćwiczeń z gramatyki. Język polski, wyd. Langenscheidt, Warszawa 2007.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2012.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: