Praktyczna nauka języka polskiego 03-PNJ-12JPODL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Polski system fonetyczny, podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego:
- deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej,
- deklinacja liczebników głównych, porządkowych i zbiorowych,
- koniugacja w czasie przyszłym (prostym i złożonym),
- aspekt czasowników,
- rekcja czasowników,
- kategoria trybu,
- kategoria strony,
- formy nieosobowe czasowników.
Wiadomości ze składni:
- zdanie pojedyncze i złożone,
- spójniki,
- imiesłowowe równoważniki zdania,
2. Zagadnienia stylistyczne:
- norma wzorcowa i norma użytkowa,
- styl pisany i styl mówiony,
- związki frazeologiczne.
3. Plany na przyszłość; wpływ technologii na życie człowieka.
Gramatyka:
- leksyka popularnonaukowa związana z tematyką futurologiczną,
- leksyka i frazeologia związana z horoskopami,
- czas przyszły prosty i złożony,
- zdania podrzędnie złożone dopełnieniowe.
4. Lokalizacja miejsc w terenie. Podróże i emigracja; cudzoziemiec wśród Polaków, stereotypy.
Gramatyka:
- leksyka pytań o informację,
- leksyka i frazy związane z udzielaniem informacji,
- kierunki świata,
- nazwy obiektów miejskich,
- nazwy zabytków w wybranych miejscowościach Polski,
- powtórzenie i rozszerzenie wiadomości o regułach tworzenia form Ms. liczby pojedynczej i liczby mnogiej rzeczowników, przymiotników i zaimków,
- wieloznaczność tych samych przyimków w zależności od rekcji,
- reguły stosowania małych i wielkich liter,
- tryb rozkazujący czasowników,
- słownictwo związane z podróżowaniem, z turystyką, ze spędzaniem urlopu,
- typowe wyrażenia i zwroty stosowane we współczesnej epistolografii,
- pole semantyczne czasownika "podróżować",
- łączliwość czasownika "podróżować".
5. Życie codzienne - stan zdrowia, zdrowy styl życia, zakupy i usługi, potrawy i napoje; mieszkanie do wynajęcia.
Gramatyka:
- termilologia służąca opisowi pogody,
- nazwy części ciała,
- nazwy popularnych chorób/dolegliwości,
- nazwy podstawowych akcesoriów lekarskich,
- wyrażenia i zwroty opisujące dolegliwości,
- leksyka używana w opisie trybu życia,
- związki frazeologiczne z nazwami części ciała/z nazwami środków spożywczych.
6. Polityka i społeczeństwo - współczesne zagadnienia społeczne i polityczne w Polsce.
Gramatyka:
- żywy język mass mediów,
- modna aktualnie leksyka i frazeologia,
- poprawność fleksyjna i składniowa (liczebniki),
- tryb rozkazujący (powtórzenie),
- leksyka i frazeologia dyskursu publicznego na temat patriotyzmu,
- poprawność składniowa (związek zgody),
- leksyka i frazeologia związane z debatą społeczną na temat równouprawnienia płci oraz na temat związków homoseksualnych,
- poprawność składniowa (skróty).
7. "Ciemne strony życia" - uzależnienia.
Gramatyka:
- leksyka i frazeologia związane z opisywaniem nałogów,
- nazwy nałogów,
- ogólnie znana terminologia medyczna odnosząca się do nałogów,
- poprawność składniowa (szyk wyrazów w zdaniu).
8. Kultura polska i światowa - media, literatura, teatr, kino, tzw. kultura niska i wysoka.
9. Różne konwencje socjokulturowe: normy zachowań w kontaktach interpersonalnych.
Gramatyka:
- zróżnicowanie stylistyczne polszczyzny,
- wulgaryzmy i kolokwializmy,
- poprawność składniowa - związek rządu.
10. Święta, zwyczaje i tradycje w Polsce.
Gramatyka:
- zdanie podrzędnie złożone okolicznikowe celu,
- formuły życzeń wielkanocnych,
- nazwy zwyczajów związanych z okresem Wielkanocy,
- nazwy potraf wielkanocnych,
- sakralne nazewnictwo porządku Świąt Wielkanonych,
- zestawienia, złożenia, zrosty (zasady tworzenia, pisowni, deklinacja),
- wielkie i małe litery (cd.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawową wiedzą filologiczną z zakresu fonetyki, fonologii, fleksji i składni języka polskiego,
- interpretuje wiedzę o kulturze polskiej i posługuje się nią; stosuje też powszechne normy kulturowe przyjęte dla komunikacji w języku polskim,
- rozumie i interpretuje teksty oraz wypowiedzi ustne dotyczące tematów związanych z życiem codziennym oraz poruszających tematyką społeczną, polityczną i kulturalną,
- redaguje dłuższe wypowiedzi pisemne na różne tematy, wyrażając w nich i uzasadniając swój punkt widzenia,
- swobodnie i spontanicznie używa języka polskiego w komunikacji z jego rodzimymi użytkownikami w różnych sytuacjach życia codziennego, w polskich realiach,
- obszernie wypowiada się na interesujące go tematy, opowiada o swoich doświadczeniach, planach, zamiarach,
- bierze udział w dyskusji na różne tematy i uzasadnia swój punkt widzenia,
- posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą języka polskiego, dostosowując jej użycie do sytuacji komunikacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie poprawności; cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i dość wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na na 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, brak zadań domowych, niezaliczone sprawdzające testy cząstkowe, semestralne testy zaliczeniowe oraz egzamin końcowy (poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Literatura
Zalecana literatura:
Liliana Madelska, Małgorzata Warchoł-Schlottmann, HURRA!!! Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: