Praktyczna nauka języka polskiego 03-PNJ-11JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Polski system fonetyczny, podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego:
- deklinacja rzeczowników, przymiotników, zaimków w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej,
- deklinacja liczebników głównych, porządkowych i zbiorowych,
- koniugacja w czasie teraźniejszym,
- koniugacja w czasie przeszłym,
- aspekt czasowników,
- czasowniki modalne,
- stopniowanie przymiotników i przysłówków,
- nazwy geograficzne, nazwy mieszkańców i miejscowości,
Wiadomości ze składni:
- negacja,
- funkcje części zdania,
- spójniki,
- struktura zdania w orzeczeniu modalnym,
2. Zagadnienia stylistyczne:
- formy adresatywne,
- związki frazeologiczne.
3. Opisywanie i interpretacja rzeczywistości otaczającej człowieka (miejsce i kraj zamieszkania; przyroda i środowisko).
Gramatyka:
- polski system fonetyczny,
- akcent w języku polskim,
- podstawowa terminologia gramatyczna,
- kategoria rodzaju,
- koniugacja czasowników w czasie teraźniejszym,
- przymiotnik i rzeczownik w M liczby pojedyncznej,
- orzeczenie imienne z orzecznikiem w M w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej,
- podstawowe formy nawiązywania kontaktu,
- podstawowe słownictwo w otoczeniu studenta,
- nazwy państw/narodowości,
- nazwy zawodów,
- przymiotniki od nazw narodowości,
- czasowniki nazywające czynności związane z wykonywaniem różnych zawodów lub zajęć,
- nazwy wybranych miast polskich,
- nazwy województw,
- polskie nazwy wybranych zagranicznych miast i państw/narodów,
- orzeczenie imienne z orzecznikiem w N liczby pojedynczej i liczby mnogiej,
- N rzeczowników i przymiotników w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej,
- czasowniki o rekcji w N.
4. Opisywanie i interpretacja najbliższego otoczenia (człowiek, rodzina, dom, sąsiedztwo).
Gramatyka:
- liczebniki 1-100,
- przymiotniki opisujące istoty żywe oraz przedmioty,
- przysłówki określające samopoczucie,
- czasowniki wyrażające emocje,
- zaimki dzierżawcze,
- B rzeczowników i przymiotników liczby pojedycznej i liczby mnogiej,
- D rzeczowników i przymiotników liczby pojedynczej i liczby mnogiej,
- zdania twierdzące a zdania przeczące,
- czasowniki o rekcji w B,
- zaimki osobowe,
- liczebniki w M i z D,
- nazwy części mieszkania/domu,
- nazwy przedmiotów i urządzeń znajdujących się w mieszkaniu/domu,
- przyimki określające relacje przestrzenne,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków,
- rekcja przyimków w D, B i Ms.
5. Opisywanie zainteresowań i sposobów spędzania wolnego czasu.
Gramatyka:
- czasowniki wyrażające czynności związane ze spędzaniem wolnego czasu,
- nazwy dyscyplin sportowych/zainteresowań,
- zwroty określające sposób spędzania wolnego czasu,
- przysłówki określające częstotliwość działań,
- rekcja czasownika "interesować (się)",
- rekcja czasowników wyrażających sposób spędzenia wolnego czasu,
- aspektowość czasowników.
6. Wyrażanie potrzeb (sytuacje komunikacyjne, np. w restauracji, kawiarni, kinie, teatrze).
Gramatyka:
- czasowniki modalne,
- formy grzecznościowe,
- nazwy produktów spożywczych,
- nazwy dóbr konsumpcyjnych,
- nazwy żywności i potraw,
- składnia czasowników modalnych,
- liczebniki od 100,
- podawanie cen,
- tryb przypuszczający,
- konstrukcja typu: Mówi, że...
7. Życie codzienne - opis i interpretacja, wspomnienia i porównanie z dawną rzeczywistością.
Gramatyka:
- sposoby podawania czasu,
- określanie przedziałów czasowych,
- liczebniki porządkowe,
- sposoby zapisywania daty,
- czas przeszły,
- czasowniki "znać" i "wiedzieć",
- składnia czasownika "umieć",
- nazwy dni tygodnia,
- nazwy miesięcy,
- czasowniki i zwroty opisujące codzienne czynności,
- przysłówki wyrażające relacje czasowe.
8. Różne konwencje socjokulturowe: normy zachowań społecznych w Polsce.
Gramatyka:
- zróżnicowanie stylistyczne polszczyzny,
- wulgaryzmy i kolokwializmy,
- poprawność składniowa - związek rządu.
9. Święta, zwyczaje i tradycje w Polsce.
Gramatyka:
- formuły związane ze składaniem życzeń,
- słownictwo związane z okresem Świąt Bożego Narodzenia,
- nazwy potraw wigilijnych,
- zdanie podrzędnie złożone okolicznikowe celu,
- zestawienia, złożenia, zrosty (zasady tworzenia, pisowni, deklinacja),
- wielkie i małe litery (cd.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawową wiedzą filologiczną z zakresu fonetyki, fonologii, fleksji i składni języka polskiego,
- interpretuje wiedzę o kulturze polskiej i posługuje się nią; stosuje też powszechne normy kulturowe przyjęte dla komunikacji w języku polskim,
- rozumie i interpretuje teksty oraz wypowiedzi ustne dotyczące tematów związanych z życiem codziennym oraz poruszających tematyką społeczną, polityczną i kulturalną,
- redaguje dłuższe wypowiedzi pisemne na różne tematy, wyrażając w nich i uzasadniając swój punkt widzenia,
- swobodnie i spontanicznie używa języka polskiego w komunikacji z jego rodzimymi użytkownikami w różnych sytuacjach życia codziennego, w polskich realiach,
- obszernie wypowiada się na interesujące go tematy, opowiada o swoich doświadczeniach, planach, zamiarach,
- bierze udział w dyskusji na różne tematy i uzasadnia swój punkt widzenia,
- posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą języka polskiego, dostosowując jej użycie do sytuacji komunikacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie poprawności; cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się poprawnością i dość wysoką wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność w trakcie zajęć, zadania domowe i wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą poprawnością i wartością merytoryczną, cząstkowe testy sprawdzające, semestralne testy zaliczeniowe i egzamin końcowy zaliczone na na 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, brak zadań domowych, niezaliczone sprawdzające testy cząstkowe, semestralne testy zaliczeniowe oraz egzamin końcowy (poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Literatura
Zalecana literatura:
Liliana Madelska, Małgorzata Warchoł-Schlottmann, HURRA!!! Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, pod red. Katarzyny Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2001.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: