Praktyczna nauka języka greckiego 03-PNG-12KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
a) fleksja: rzeczowniki deklinacji III (tematy zakończone na –i-, -u-, -aj, neutra na –oj, masculina na –euj, rzeczowniki naàj, ZeÚj. ¼rwj, rzeczowniki typu ¹ peiqè, imiona własne deklinacji III zakończone na –hj i –klÁj),
b) fleksja: przymiotniki deklinacji III typu glukÚj, gluke‹a, glukÚ; przymiotniki mšgaj i polÚj, stopniowanie przymiotników i przysłówków,
c) fleksja: zaimek względnouogólniający,
d) fleksja: indicativus, infinitivus, imperativus, participium futuri act. i med., aoristi I act. i med. czasowników na –w (typu paideÚw), indicativus, infinitivus, imperativus, participium futuri act. i med., aoristi I act. i med. czasowników na –aw (typu tim£w), na –ow (typu doulÒw):
- aoristus I I II passvi, aoryst pierwiastkowy,
- coniunctivus i optativus praes. act., med.-pass; aor. I act., med., pass; fut. act., med., pass.; aorist. I pass. i fut. I pass. czasowników koniugacji I.
e) składnia zdania prostego: participium praedicativum, indicativus irrealis; coniunctivus hortativus, prohibitivus, deliberativus; optativus właściwy, optativus potentialis,
f) składnia zdania złożonego: coniunctivus w zdaniach podrzędnych, optativus potentialis, optativus obliquus, optativus iterativus, zdania okolicznikowe warunku (modus potentialis i eventualis),
g) przekład i interpretacja zdań i prostych tekstów: językowa (gramatyka, leksyka) i realioznawcza.
W cyklu 2021/SL:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość Formy i metody e-oceny |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna system gramatyczny języka greckiego (fleksja, składnia zdania pojedynczego oraz złożonego),
- zna słownictwo zawarte w lekcjach 16-30 z podręcznika M. Mikuły, M. Popiołek, Podręcznik do nauki języka greckiego,
- tłumaczy proste teksty z języka greckiego na język polski (ze słownikiem dwujęzycznym),
- interpretuje proste teksty pod względem językowym i realioznawczym wykorzystując pomoce warsztatowe filologa klasycznego (słowniki dwujęzyczne),
- tworzy pisemnie proste zdania w j. greckim z wykorzystaniem znanego sobie słownictwa, form fleksyjnych i konstrukcji składniowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Podręczniki:
M. Auerbach, M. Golias, Gramatyka grecka, Warszawa 1985.
M. Borowska, Mormolyke. Książka do nauki języka starogreckiego, Warszawa, Wiedza Powszechna, 2007.
M. Golias,Wstępna nauka języka greckiego. Teksty. Preparacje. Warszawa, PWN 1965.
O. Jurewicz, Gramatyka historyczna języka greckiego, Warszawa, PWN 1999.
Słowniki:
Z. Abramowiczówna, Słownik grecko-polski; t. 1-4, Warszawa 1965.
O. Jurewicz, Słownik grecko polski, Warszawa, PWN, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: