Praktyczna nauka języka greckiego 03-PNG-11KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
a) zasady fonetyki i akcentowania
b) fleksja: rzeczowniki deklinacji I i II oraz III (tematy zakończone na spółgłoski płynne, gardłowe, zębowe, wargowe, na -ντ oraz neutra na –τ, , rzeczowniki pat»r, ¢n»r, gun»,
c) fleksja: przymiotniki deklinacji I i II oraz III (zakończone na -wn, on; –hj, -ej, przymiotnik p©j, p©sa, p©n),
d) fleksja: zaimek osobowy, względny, nieokreślony, dzierżawczy, pytajny, wzajemności, zwrotny,
e) fleksja: indicativus, infinitivus, imperativus, participium praesentis act., med.-pass., indicativus imperfecti act., indicativus, infinitivus, imperativus, participium aoristi I act. i med., aoristi II act. i med. czasowników na –w (typu paideÚw), indicativus, infinitivus, imperativus, participium praes. act. i med.-pass., aoristi I act. i med. czasowników na –ew (typu poišw), praesens i imperfectum czasowników e„m… i fhm…; verba liquida (aor. I act. i med. – indicativus, infinitivus, imperativus, participium),
f) składnia zdania pojedynczego: accusativus duplex, dativus possessivus, accusativus cum infinitivo, nominativus duplex, nominativus cum infinitivo, genetivus partitivus, genetivus absolutus, participium attributivum i coniunctum,
g) przekład i interpretacja zdań i prostych tekstów: językowa (gramatyka, leksyka) i realioznawcza.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: Dostęp i umiejętność obsługi pakietu Office365 i Microsoft Teams do komunikacji online (panel dydaktyczny), dostęp do komputera wyposażonego w kamerę i mikrofon. Formy i metody e-oceny: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi poprawnie czytać i akcentować słowa greckie,
- zna system gramatyczny języka greckiego (fleksja, składnia zdania pojedynczego),
- zna słownictwo zawarte w lekcjach 1-41z podręcznika M. Goliasa, Wstępna nauka języka greckiego,
- tłumaczy zdania i proste teksty z języka greckiego na język polski (ze słownikiem dwujęzycznym),
- interpretuje zdania i proste teksty pod względem językowym i realioznawczym wykorzystując pomoce warsztatowe filologa klasycznego (słowniki dwujęzyczne),
- tworzy pisemnie proste zdania w j. greckim z wykorzystaniem znanego sobie słownictwa, form fleksyjnych i konstrukcji składniowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Auerbach, M. Golias, Gramatyka grecka, Warszawa 1985.
M. Borowska, Mormolyke. Książka do nauki języka starogreckiego, Warszawa, Wiedza Powszechna, 2007.
M. Golias, Wstępna nauka języka greckiego. Teksty. Preparacje. Warszawa, PWN, 1965.
O. Jurewicz, Gramatyka historyczna języka greckiego, Warszawa, PWN, 1999.
A. i K. Korusowie, Hellenike glotta. Podręcznik do nauki języka greckiego, Warszawa-Kraków, PWN, 2002.
M. Mikuła, M. Popiołek, Podręcznik do nauki języka starogreckiego, t.I-III, Warszawa 2017.
Słowniki:
Z. Abramowiczówna, Słownik grecko-polski; t. I-IV, Warszawa 1965.
O. Jurewicz, Słownik grecko polski, Warszawa, PWN, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: