Instrumentarium analizy filmowej: Pisanie naukowe o filmie 03-PNF-11FKMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie wybranych tekstów naukowych o charakterze wzorcowym,
- rozmowa na temat wybranych filmów w oparciu o wskazane teksty krytyczne i naukowe,
- ćwiczenia pisarskie z rozróżnieniem na umiejętności deskrypcyjne i analityczno-interpretacyjne,
- doskonalenie warsztatu pisarskiego w ramach indywidualnych konsultacji: wskazanie i omówienie błędów oraz budowy tekstu, rozmowa dotycząca zagadnień interpretacyjnych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawową i specjalistyczną terminologię filmoznawczą,
- posiada wiedzę na temat wybranych narzędzi badań filmoznawczych oraz zasad poprawności językowej i stylistycznej, a także na temat ich wykorzystania w działaniach analityczno-interpretacyjnych i pisarskich,
- potrafi zanalizować, zsyntetyzować i zinterpretować określone treści filmoznawczego tekstu naukowego w celach pisarskich,
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w zakresie wiedzy o filmie i przygotowania na tej podstawie wypowiedzi ustnej i pisemnej,
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania pisarskiego,
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi wykorzystywać wiedzę z lektur w tworzeniu własnego tekstu o charakterze naukowym; z zasady nie popełnia błędów w odniesieniu do ukształtowania językowego, stylistycznego i redakcyjnego tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): student w pełni rozumie czytany tekst naukowy i umie się do niego ustosunkować; potrafi zbudować wielowątkową wypowiedź pisemną na temat filmu, mając świadomość różnych poziomów opisu i stosując właściwe reguły poprawności językowej, stylistycznej i redakcyjnej.
dobry (db; 4,0): student w pełni rozumie czytany tekst naukowy i umie się do niego ustosunkować; potrafi zbudować wypowiedź pisemną na temat filmu, mając świadomość różnych poziomów opisu i stosując właściwe reguły poprawności językowej i redakcyjnej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student potrafi zrekapitulować tezy cząstkowe czytanego tekstu naukowego i zbudować sprawną językowo i stylistycznie wypowiedź pisemną o charakterze opisowo-interpretacyjnym.
dostateczny (dst; 3,0): student potrafi zrekapitulować tezy cząstkowe czytanego tekstu naukowego i zbudować prostą wypowiedź pisemną o charakterze opisowo-interpretacyjnym.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie potrafi wypowiedzieć się na wskazany temat z zakresu wiedzy o filmie, nie rozumie tekstu wskazanego do lektury i nie potrafi zbudować wypowiedzi pisemnej o charakterze naukowym.
Literatura
Zalecana literatura:
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2003.
Artur Dzigański, Podręczny słownik interpunkcyjny, Kraków 2005.
Słownik języka polskiego PWN [wersja elektroniczna: http://sjp.pwn.pl/].
Wybrane zagadnienia omawiane przez ekspertów Poradni Językowej PWN [http://sjp.pwn.pl/poradnia].
Jolanta Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przeł. i aneksem opatrzyła G. Jurkowlaniec, wstęp W. Tygielski, Warszawa 2007.
David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2010.
Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, przeł. i oprac. T. Szafrański, Warszawa 2007.
Steven D. Katz, Reżyseria filmowa ujęcie po ujęciu: od pomysłu do ekranizacji, przeł. F. Pastusiak i M. Szczerbic, Warszawa 2007.
E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009.
Tom Kingdon, Sztuka reżyserii filmowej, przeł. K. Karpińska, Warszawa 2007.
Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
Marek Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 2004.
Werner Faulstich, Grundkurs Filmanalyse, München 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: