Podstawy neuroanatomii - spec. logopedyczna 03-PN-11PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do czynnościowej anatomii układu nerwowego,
- komórkowa i neurochemiczna struktura ośrodkowego układu nerwowego,
- podstawowa organizacja ośrodkowego układu nerwowego od neuronu po mózg; neurotransmitery i neuromodulatory; rodzaje badań struktury i funkcji mózgu u ludzi i zwierząt,
- podział czynnościowy mózgowia,
- szlaki i systemy w ośrodkowym układzie nerwowym,
- struktury zaangażowane w przetwarzanie aferentne (czuciowe),
- struktury zaangażowane w przetwarzanie eferentne; drogi piramidowe oraz pozapiramidowe; choroba Parkinsona; choroby naczyniowe mózgu (udar niedokrwienny, krwotok śródmózgowy),
- struktury odpowiedzialne za język i komunikację,
- struktury odpowiedzialne za pamięć,
- struktury odpowiedzialne za świadomość i sen.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykazać się silnie ugruntowaną podstawową wiedzą dotyczącą anatomii czynnościowej ośrodkowego układu nerwowego, jak też zaawansowaną wiedzą na temat komunikacji neurochemicznej w mózgu,
- wskazać powiązania anatomii czynnościowej układu nerwowego z innymi dyscyplinami, takimi jak neurofizjologia, neurobiologia, biopsychologia, neuronauka poznawcza, psychofizyka i psychologia,
- wykazać się znajomością zarówno podstawowych, jak i zaawansowanych metod badawczych, modeli zjawisk oraz postulowanych procesów czynnościowych odnoszących się do ośrodkowego układu nerwowego,
- wyjaśnić różnice w wynikach badań uzyskiwanych za pomocą różnych metod i skali analizy strukturalnej ośrodkowego układu nerwowego,
- dostrzec związki między wynikami z różnych obszarów badawczych a odnoszących się do anatomii czynnościowej ośrodkowego układu nerwowego,
- praktycznie zastosować wiedzę o anatomii czynnościowej w identyfikacji klinicznych prezentacji uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego;
wykazać się umiejętnością odczytywania i interpretowania rodzajów badań neuroobrazowych a także patologii jakie można z ich pomocą wykazać (w zakresie omawianym w czasie zajęć), z zastosowaniem klinicznym uzyskanej wiedzy.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne składające się z pytań z całego omawianego materiału, z odpowiedziami do wyboru. Ocena pozytywna będzie zawsze wymagać uzyskania więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi:
- dst od 51-59%,
- dst+ od 60-69%,
- db od 70-79%,
- db+ od 80-89%,
- bdb > 90%.
Wykład zalicza student, który:
(1) nie opuścił więcej niż 2 zajęcia,
(2) napisał pozytywnie kolokwium zaliczeniowe,
(3) brał aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Neuroanatomia FitzGerald M.J.T., tłum. , 2008 rok.
Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, Narkiewicz O., Moryś J., 2017 rok.
Atlas neuroanatomii i neurofizjologii klinicznej Nettera, pod redakcją Szczudlik A., 2012 rok.
Atlas neurologii klinicznej, Perkin G.D., tłum. Ryglewicz D., 2012 rok - wybrane zagadnienia.
Neuronauka poznawcza, Jaśkowski P, 2009 rok - wybrane zagadnienia.
Wybrane artykuły z Neurologia po Dyplomie, Neurologia (wyd. Medycyna Praktyczna).
Wybrane artykuły z bazy artykułów PubMed.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: