Podstawy medioznawstwa 03-PM-12FKMDM-E
1) Omówienie różnicy między komunikacją pośrednią (medialną) a bezpośrednią. Rodzaje definicji mediów (ujęcie historyczne i funkcyjne).
2) Omówienie różnych dziedzin wiedzy o mediach (teoria mediów, historia mediów, kultura mediów, estetyka mediów, etc.).
3) Przedstawienie relacji wiedzy o mediach do kulturoznawstwa (medioznawstwo jako metanauka).
4) Omówienie estetyki mediów jako dyscypliny wiodącej dla refleksji medioznawczej.
5) Ukazanie mediów sztuk plastycznych z perspektywy historycznej; analiza reprezentatywnych przykładów, poczynając od Grecji, a kończąc na sztuce współczesnej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student ma szczegółową wiedzę o szkołach badawczych z zakresu filmoznawstwa i medioznastwa.
2) Ma pogłębioną wiedzę na temat rodzimej i światowej kultury filmowej, literackiej i medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, politycznych i ekonomicznych.
3) Posiada podstawową wiedzę na temat nowych orientacji literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji filmo- i medioznawczej.
4) Zna problemy i terminy z zakresu teorii i historii mediów oraz medialnej estetyki filmu.
5) Potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę uczenia się.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Kryteria oceny:
a) niedostateczny
Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z podstaw medioznawstwa;
b) dostateczny/ dostateczny plus
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą podstawową z podstaw medioznawstwa;
c) dobry/ dobry plus
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą z podstaw medioznawstwa: potrafi umiejscowić medioznawstwo w obszarze refleksji kulturoznawczej, poprawnie charakteryzuje omówioną na wykładzie historię i teorię mediów i odwołuje się w swych wypowiedziach do odpowiednich tekstów naukowych;
d) bardzo dobry
Student operuje uporządkowaną i szczegółową wiedzą z podstaw medioznawstwa: potrafi krytycznie spojrzeć na istniejące nominalne teorie mediów, problematyzuje związki zachodzące pomiędzy mediami a kulturą i społeczeństwem, zna i trafnie wykorzystuje literaturę naukową oraz swobodnie korzysta z wiedzy medioznawczej we własnej refleksji nad zjawiskami kultury.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1) Benjamin Walter, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. J. Sikorski, w: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór i opracowanie H. Orłowski, Poznań 1996, s. 201-239 („Poznańska Biblioteka Niemiecka”, t. 2).
2) Berthold Margot, Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
3) Burke Peter, Briggs Asa, Społeczna historia mediów: od Gutenberga do Internetu, przeł. J. Jedliński, Warszawa 2010.
4) Burke Peter, Fabrykacja Ludwika XIV, przeł. R. Pucek, M. Szczubiałka, Warszawa 2011.
5) Burke Peter, Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie, przeł. R. Pucek, M. Szczubiałka, Warszawa 2009.
6) Elias Norbert, O procesie cywilizacji. Analizy socjo- i psychogenetyczne, przeł. T. Zabłudowski i K. Markiewicz, Warszawa 2011.
7) Faulstich Werner, Die Geschichte der Medien, t. 1–6, 1997–2012.
8) Horkheimer Max, Adorno Theodor Wiesengrund, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, przejrzał i posł. opatrzył M.J. Siemek, Warszawa 1994.
9) Jonas Hans, Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości, przeł. P. Domański, Warszawa 1993.
10) Kozłowski Krzysztof, Co to jest medium?, „Images. International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2011, vol. VIII: (Over)Using the Holocaust. Part I: Contexts, edited. by K. Mąka-Malatyńska i M. Kaźmierczak, nr 15-16, s. 203-209.
11) Kozłowski Krzysztof, Media średniowiecza: błazen, w: Ko-mediana. Prace ofiarowane Profesor Dobrochnie Ratajczakowej, pod red. E. Guderian-Czaplińskiej i K. Kurka, Poznań 2013, 315-324.
12) Luhmann Niklas, Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, przeł. J. Łoziński, Warszawa 2003.
13) Ong Walter Jackson, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł., oprac. i wstępem opatrzył J. Japola, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: