Polska literatura współczesna 03-PLW-11SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- przełomy, przesilenia, zwroty i tendencje literatury 1989-2020,
- po ’89: formacja „brulionu”, powieść na rynku książki, „odmrożone tematy” literatury,
- przybliżenia: Piotr Sommer, Marcin Świetlicki, Jacek Podsiadło, Andrzej Sosnowski, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Marta Podgórnik, Joanna Mueller, Justyna Bargielska, Szczepan Kopyt, Konrad Góra, Jerzy Pilch, Olga Tokarczuk, Izabela Filipiak, Andrzej Stasiuk, Marek Bieńczyk, Zbigniew Kruszyński, Michał Witkowski, Dorota Masłowska (lub in.),
-poetyki i afekty: nonkonformizm, indywidualizm, komunionizm, nostalgia, melancholia, mityzacja (i in.),
- literatura wobec kapitalizmu i nowych mediów,
- proza i poezja: od „małych ojczyzn” do „wizji lokalnych”.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych osiągnięć literatury ostatniego trzydziestolecia,
- rozpoznawać i poprawnie charakteryzować głównie tendencje estetyczne w literaturze okresu,
- potrafi sporządzić katalog najważniejszych tematów oraz ich przeobrażeń,
- w pogłębiony sposób umie scharakteryzować twórczość najwybitniejszych autorów współczesnych,
- potrafi wziąć udział w dyskusji na temat współczesnego kanonu i Parnasu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi wskazać najważniejsze grup, dzieł, twórców; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych.
Literatura
Zalecana literatura:
P. Czapliński, Powrót centrali, Kraków 2007.
Kanon i obrzeża. Pod red. T. Czerskiej I. Iwasiów, Kraków 2005 (tu szczeg. teksty D. Kozickiej i J. Orskiej).
G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palecka, J. Sowa, T. Warczok, Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, Kraków 2015;
Pisma kulturalne w Polsce po 1989 roku. Leksykon, red. J. Gałuszka, G. Maroszczuk, A. Nęcka, Katowice 2010.
B. Zadura, Daj mu tam, gdzie go nie ma, w: idem, Daj mu tam, gdzie go nie ma. Szkice o poezji, Lublin 1996.
J. Podsiadło, Daj mi tam, gdzie mogę dobiec, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 24.
J. Gutorow, O poezji niezrozumiałej, „Tygodnik Powszechny” 2000, nr 36.
A. Franaszek, Poezja jak bluza z kapturem, „Gazeta Wyborcza” 2014.03.21.
M. Zaleski, Coś więcej, „Dwutygodnik.com. Strona Kultury” 2014, nr 131.
J. Jarniewicz, Slam, czyli wiersze na ringu, w: idem, Od pieśni do skowytu, Wrocław 2008.
M. Janion, Zmierzch paradygmatu, w: eadem, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996.
A. Zagajewski, Obrona żarliwości, Kraków 2002 (część I).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: