Polska literatura najnowsza 03-PLN-32PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- literatura współczesna wobec historii literatury polskiej,
- pojęcia; modernizmu, modernizmu późnego, postmodernizmu,
- idiomy i konwencje poezji i prozy współczesnej,
- świat przedstawiony (tematy, problemy, idee) w literaturze najnowszej,
- pojęcie arcydzieła, kanonu, parnasu, tendencji, koniunktury literackiej,
- nowe sposoby interpretacji utworu literackiego,
- orientacje i funkcje krytyki literackiej,
- najnowsza literatura polska wobec literatury światowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać najważniejsze (powszechnie uznane, najszerzej komentowane, najbardziej kontrowersyjne, uznane za przełomowe) utwory polskiej literatury najnowszej,
- potrafi dokonać samodzielnej interpretacji wybranych utworów literackich,
- potrafi ustalić i zastosować współcześnie stosowane kryteria wartościowania literatury; ustosunkować się do wybranych sporów krytycznoliterackich, których przedmiotem była ocena konkretnego dzieła polskiej literatury najnowszej,
- potrafi scharakteryzować stosunek literatury współczesnej do literackiej przeszłości; określić stan i kierunek przemian tradycji literackiej,
- potrafi napisać szkic interpretacyjny oraz recenzję wybranego utworu,
- potrafi uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat literatury współczesnej oraz przygotować indywidualną wszechstronną prezentację wybranego utworu lub przygotować wprowadzenie (zagajenie) do dyskusji na określony temat.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki i poetyki utworów omówionych na ćwiczeniach i zalecanych do indywidualnego opracowania; umiejętność wskazania i objaśnienia głównych orientacji literatury po 1989 r.; umiejętność określenia stanu i przemian. tradycji literackiej; umiejętność samodzielnej interpretacji i oceny utworu; dobra znajomość recepcji omówionych dzieł; dobra orientacja w zakresie krytyki literackiej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie recepcji krytycznoliterackiej.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności praktyczne – pisania i argumentowania na rzecz określonej opinii krytycznoliterackiej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych utworów, ich stosunku do tradycji literackiej, miejsca na mapie literatury współczesnej; podstawowa zdolność pisemnej i ustnej prezentacji efektów interpretacji i oceny dzieła.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość podstawowych dzieł literatury współczesnej; zdolność usytuowania ich wobec literackiej tradycji i nowoczesności; zdolność napisania szkicu/recenzji na elementarnym poziomie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość utworów i kontekstów literatury współczesnej; poważne niedostatki w zakresie interpretacji literackiej; brak znajomości krytyki literackiej.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Poznań 1999.
P. Czapliński, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003.
J. Gutorow, Księga zakładek, Wrocław 2011.
Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media, pod red. P. Mareckiego i M. Pisarskiego, Kraków 2011.
P. Śliwiński, Świat na brudno, Warszawa 2007.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: