Praktyki zawodowe spec. dziennikarskiej 03-PKTDZ-31PDL
Treści programow dla przedmiotu:
- zapoznanie się ze specyfiką instytucji przyjmującej, jej strukturą organizacyjną, zadaniami poszczególnych komórek, ich wzajemnymi powiązaniami,
- apoznanie się z zakresem i strukturą obowiązków na poszczególnych stanowiskach, w obrębie których student będzie praktykował,
- prawne i etyczne aspekty praktyk w danej instytucji,
- podstawowe narzędzia pracy na określonych stanowiskach; nowoczesne technologie i sprzęt,
- warsztat dziennikarski w komunikowaniu publicznym – zbieranie materiałów, ich obróbka (gromadzenie informacji, pozyskiwanie rozmówców, research, opracowanie zebranych materiałów, możliwości obudowania przekazów),
- realizacja zadań indywidualnych i zespołowych; przygotowanie samodzielnych materiałów,
- obsługa wydarzeń medialnych (od projektu do realizacji),
- współpraca z portalami internetowymi (pozyskiwanie danych oraz przestrzeni promocyjnych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zidentyfikować mechanizmy funkcjonowania polskich mediów i rozpoznać relacje komunikacyjne w różnych instytucjach i aktywnie się w nie włączać,
- analizować samodzielnie relacje z otoczeniem nawiązywane przez zróżnicowane podmioty (prywatne firmy, instytucje publiczne itp.),
- przygotować rozmaite zlecone i samodzielnie zaproponowane przekazy (mówione, pisane, multimedialne itp.),
- pozyskiwać informacje ze zróżnicowanych źródeł, weryfikować je i wykorzystywać,
- rozstrzygać związane z wykonywaniem zawodu dylematy (techniczne, merytoryczne, etyczne, interpersonalne itp.).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, bardzo wysoka świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), bardzo dobra umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, wysoka świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), dobra umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, dobra umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, zadowalająca świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), zadowalająca umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, zadowalająca umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych.
dostateczny (dst; 3,0): przeciętna znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, przeciętna świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), niezadowalająca umiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów ( przekazy nieoryginalne, niesamodzielne, z błędami, z brakami informacyjnymi itp.), nikła umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość mechanizmów funkcjonowania polskich mediów, nikła świadomość komunikacyjna (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania), nieumiejętność samodzielnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania elementów warsztatu pracy na różnych stanowiskach oraz rozstrzygania dylematów zawodowych.
Literatura
Zalecana literatura:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2006.
Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków 2008.
Biblia dziennikarstwa, A. Skworz, A. Niziołek (red.), Kraków 2010.
Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Kraków 2014.
Dziennikarstwo od kuchni, A. Niczyperowicz (red.), Poznań 2003.
Dziennikarstwo – media – społeczeństwo, S. Mocek (red.), Warszawa 2005.
Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Wybrane problemy, Wallas T., (red.), Poznań 1997.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Lis T., Skowroński K. Ziomecki M., ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków, K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska, W. Furman (red.), Rzeszów 2006.
Modele współczesnego dziennikarstwa, K. Wolny-Zmorzyński, P. Urbaniak, K. Bernat (red.), Wrocław 2015.
Oblicza nowych mediów, A. Ogonowska (red.), Kraków 2011.
O warsztacie dziennikarskim, J. Adamowski (red.), Warszawa 2002.
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
Rothenbuhler E. W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003.
Sonczyk W., Media w Polsce, Warszawa 1999.
Studia nad dziennikarstwem, I. Hofman (red.), Lublin 2011.
Taczkowska-Olszewska J., Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją a posłannictwem, Bydgoszcz 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: