Praktyki spec. logopedycznej 03-PKT-22PDM-L
Treści programowe dla przedmiotu:
- zawartość merytoryczna dostępnych podręczników i pomocy naukowych do terapii i diagnozy zaburzeń mowy i/lub języka,
- metody i techniki stymulacji językowej,
- planowanie procesu terapii,
- dostępne testy wykorzystywane do diagnozy poszczególnych deficytów językowych,
- samodzielne projektowanie i wykonanie pomocy do terapii językowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu praktyk i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- prawidłowo scharakteryzować poziomy językowego funkcjonowania osoby dorosłej,
- krytycznie ocenić i omówić przejawy zaburzeń mowy i/lub języka,
- zaprogramować etapy pracy z osobą z zaburzeniami mowy i/lub języka,
- właściwie postawić diagnozę określonych deficytów językowych,
- nawiązać dobry kontakt z osobą wymagającą stymulacji językowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej terapii, starannie przygotowane pomocy do terapii oraz ich wartość.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych spotkań terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.
dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych: nie do końca skuteczne stymulowanie mowy i/lub języka.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.
Kryteria oceniania: ocenie podlega wartość merytoryczna przygotowanego planu terapii oraz pomocy do jej zrealizowania.
Literatura
Zalecana literatura:
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.
M. Pąchalska, B.D. MacQueen, Mózg i pragmatyka, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 195-232.
M. Pąchalska, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t. 1-2, Warszawa 2007.
M. Pąchalska, Patogeneza i neuropsychologiczna diagnostyka afazji, w: Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska i A.R. Borkowska, Lublin 2008, s. 153-194.
M. Pąchalska, Afazjologia, Warszawa 2011.
O. Sacks, Oko umysłu, przeł. J. Lang, Poznań 2010.
E. Szeląg, J. Kowalska, „Zegar” naszego mózgu a kształtowanie percepcji słuchowej, „Kosmos” 1998, 47, z. 3, (240).
S.P. Springer, G. Deutsch, Lewy mózg, prawy mózg – z perspektywy neurobiologii poznawczej, tłum. I. Szatkowska, Warszawa 1998.
A. Wolska, Mózgowa organizacja czynności psychicznych, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: