Praktyki zawodowe - spec. dziennikarstwo i public relations 03-PKT-22PDM-D1
Treści programowe dla przedmiotu:
- poznanie specyfiki instytucji przyjmującej, jej struktury organizacyjnej, zadań poszczególnych komórek, ich wzajemnych powiązań,
- zapoznanie się z zakresem i strukturą obowiązków na poszczególnych stanowiskach, w obrębie których student będzie praktykował,
- prawne i etyczne aspekty praktyki w danej instytucji,
- diagnoza predyspozycji zawodowych (warsztatowych i pozawarsztatowych),
- podstawowe narzędzia pracy na określonych stanowiskach; nowoczesne technologie i sprzęt,
- warsztat dziennikarski w komunikowaniu publicznym – obróbka materiału (techniczna i merytoryczna) oraz redagowanie przekazu,
- pomysł na przekaz i etapy jego realizacji (gromadzenie informacji, pozyskiwanie rozmówców, research, opracowanie zebranych materiałów, możliwości obudowania przekazów),
- współpraca przy tworzeniu przekazów (materiałów, komunikatów itp.),
- realizacja zadań indywidualnych i zespołowych,
- przygotowanie samodzielnych materiałów zleconych i autorskich,
- obsługa wydarzeń medialnych (od projektu do realizacji),
- współpraca z portalami internetowymi (pozyskiwanie danych oraz przestrzeni promocyjnych).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdobyć, sprawdzić i zastosować w przekazach informacje pochodzące ze zróżnicowanych źródeł,
- przygotować rozmaite zlecone i samodzielnie zaproponowane przekazy (mówione, pisane, multimedialne itp.), pracować nad ich udoskonaleniem, a następnie je ocenić,
- oszacować wartość cudzych przekazów i przeanalizować je,
- analizować samodzielnie relacje z otoczeniem nawiązywane przez zróżnicowane podmioty (prywatne firmy, instytucje publiczne itp.),
- identyfikować cele i priorytety, służące realizacji zadań zleconych oraz rozstrzygać związane z wykonywaniem zawodu dylematy (techniczne, merytoryczne, etyczne, interpersonalne itp.),
- wdrożyć do działania praktycznego wiedzę teoretyczną w zakresie przygotowywania zróżnicowanych przekazów,
- zidentyfikować zasady pracy na różnych stanowiskach z perspektywy warsztatowej (w tym również związane ze sprzętem i technologiami),
- określić swoje zadania w pracy zespołowej i włączać się w nią,
- rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne (interpersonalne, społeczne, komunikacja z otoczeniem itp.),
- wskazać swoje słabe i mocne strony.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność pozyskiwania, sprawdzania i wykorzystywania informacji, bardzo dobra umiejętność indywidualnego i zespołowego przygotowywania zleconych i samodzielnie zaproponowanych przekazów, bardzo dobra umiejętność wdrażania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, bardzo wysoka świadomość komunikacyjna i zawodowa (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania oraz specyfiki zawodu), bardzo dobra umiejętność identyfikowania zasad działania różnych instytucji i włączania się w mechanizmy ich funkcjonowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – indywidualnego i zespołowego przygotowywania, analizowania i oceny zróżnicowanych przekazów.
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pozyskiwania, sprawdzania i wykorzystywania informacji, dobra umiejętność indywidualnego i zespołowego przygotowywania zleconych i samodzielnie zaproponowanych przekazów, dobra umiejętność wdrażania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, wysoka świadomość komunikacyjna i zawodowa (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania oraz specyfiki zawodu), dobra umiejętność identyfikowania zasad działania różnych instytucji i włączania się w mechanizmy ich funkcjonowania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pozyskiwania, sprawdzania i wykorzystywania informacji, zadowalająca umiejętność indywidualnego i zespołowego przygotowywania zleconych i samodzielnie zaproponowanych przekazów, zadowalająca umiejętność wdrażania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, wysoka świadomość komunikacyjna i zawodowa (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania oraz specyfiki zawodu), zadowalająca umiejętność identyfikowania zasad działania różnych instytucji i włączania się w mechanizmy ich funkcjonowania.
dostateczny (dst; 3,0): przeciętna umiejętność pozyskiwania, sprawdzania i wykorzystywania informacji, przeciętna umiejętność indywidualnego i zespołowego przygotowywania zleconych i samodzielnie zaproponowanych przekazów, nikła umiejętność wdrażania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, przeciętna świadomość komunikacyjna i zawodowa (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania oraz specyfiki zawodu), przeciętna umiejętność identyfikowania zasad działania różnych instytucji i włączania się w mechanizmy ich funkcjonowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak umiejętności pozyskiwania, sprawdzania i wykorzystywania informacji, nieumiejętność indywidualnego i zespołowego przygotowywania zleconych i samodzielnie zaproponowanych przekazów, zadowalająca umiejętność wdrażania wiedzy teoretycznej do działań praktycznych, niewystarczająca świadomość komunikacyjna i zawodowa (w zakresie rozpoznawania relacji komunikacyjnych i różnych typów komunikowania oraz specyfiki zawodu), niezadowalająca umiejętność identyfikowania zasad działania różnych instytucji i włączania się w mechanizmy ich funkcjonowania.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach, w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna przekazów przygotowanych samodzielnie,
- sprawność redakcyjna (zwłaszcza w zakresie przygotowywania przekazów zleconych i zadań twórczych).
Literatura
Zalecana literatura:
Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków 2008.
Biblia dziennikarstwa, A. Skworz, A. Niziołek (red.), Kraków 2010.
Dąbała J., Media i dziennikarstwo. Aksjologia – warsztat – tożsamość, Kraków 2014.
Furman W., Dziennikarstwo i public relations jako dwa typy komunikowania. Wybrane przykłady, Rzeszów 2006.
Gajdka K., Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów, Kraków 2012.
Kowalczyk R., Między polityką a dziennikarstwem. Szkice politologiczno-prasoznawcze, Poznań 2004.
Łaszyn A., Media i ty, czyli jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami. Warszawa 2016.
Między odpowiedzialnością a sensacją. Dziennikarstwo i edukacja na przełomie wieków, K. Wolny-Zmorzyński, M. Wrońska, W. Furman (red.), Rzeszów 2006.
Mikułowski Pomorski J., Zmieniający się świat mediów, Kraków 2008.
Mocek S., Dziennikarze po komunizmie. Elita mediów w świetle badań społecznych, Warszawa 2006.
Modele współczesnego dziennikarstwa, K. Wolny-Zmorzyński, P. Urbaniak, K. Bernat (red.), Wrocław 2015.
Oblicza nowych mediów, A. Ogonowska (red.), Kraków 2011.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków 2013.
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska i dziennikarstwa, Warszawa 2015.
Poręba M., Dziennikarz i doradca public relations. Aspekty etyczne i prawne zawodu, Warszawa 2012.
Rothenbuhler E. W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003.
Sonczyk W., Media w Polsce, Warszawa 1999.
Studia nad dziennikarstwem, I. Hofman (red.), Lublin 2011.
Taczkowska-Olszewska J., Zawód dziennikarza w Polsce. Między misją a posłannictwem, Bydgoszcz 2012.
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2005 (lub inne wyd.).
Załubski Z., Media i medioznawstwo. Studia i szkice. Toruń 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: