Poezje Katullusa i Horacego 03-PKH-12KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka epoki cycerońskiej i augustowskiej w Rzymie z uwzględnieniem najważniejszych zjawisk politycznych, społecznych i literackich (neoterycy, koła literackie epoki augustowskiej, Mecenas),
- prezentacja podstawowych rozwoju i przemian poezji łacińskiej lirycznej wraz z ich cechami charakterystycznymi, w silnym powiązaniu z wcześniejszą tradycją grecką; przegląd podstawowych nurtów i tendencji,
- omówienie twórczości lirycznej Katullusa i Horacego oraz analiza wybranych dzieł w kontekście aktywności literackiej współczesnych im twórców,
- przegląd najbardziej typowych tematów i motywów występujących w liryce rzymskiej; topika; metryka; nawiązania i wzorce oraz kontynuacje.
W cyklu 2021/SL:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość: - dostęp do platformy MS Teams - wideokonferencje, czat Formy i metody e-oceny: Podczas oceny zajęć pod uwagę będą brane następujące elementy: Inne uwagi związane z kształceniem na odległość: W razie konieczności (kłopotów technicznych itp.) prowadzący może poprosić P.T. Studentów o kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem innych bezpłatnych komunikatorów |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wyjaśnia najważniejsze zjawiska społeczne, polityczne i literackie występujące w omawianej epoce i związane z twórczością poetów lirycznych w Rzymie; charakteryzuje twórczość rzymskich liryków i jej przemiany w kontekście zmieniających się epok,
- dokonuje klasyfikacji genologicznej omawianych tekstów, identyfikując oraz analizując nurty i tendencje występujące w rzymskiej poezji lirycznej,
- zna najbardziej reprezentatywne utwory dla omawianego gatunku i epoki, i umie wskazać ich autora,
- analizuje i interpretuje wybrane utwory czytane na zajęciach, formułuje najważniejsze zagadnienia i problemy związane z tymi tekstami,
- porównuje sposób ujęcia i funkcjonowanie tego samego tematu, wątku czy motywu w różnych utworach tego samego okresu, ilustrując swoje wywody odpowiednimi przykładami.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; znakomita znajomość życia i twórczości autorów, znakomita znajomość treści utworów, znakomita umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; bardzo dobra znajomość życia i twórczości autorów, bardzo dobra znajomość treści utworów, bardzo dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; dobra znajomość życia i twórczości autorów, dobra znajomość treści utworów, dobra umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; zadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, zadowalająca znajomość treści utworów, zadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
dostateczny (dst; 3,0): średnio zadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; średnio zadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, średnio zadowalająca znajomość treści utworów, średnio zadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zjawisk politycznych, społecznych i literackich związanych z liryką rzymską epoki cycerońskiej i augustowskiej; niezadowalająca znajomość życia i twórczości autorów, niezadowalająca znajomość treści utworów, niezadowalająca umiejętność rozpoznawania, wyodrębniania i analizowania cech gatunkowych omawianych tekstów.
Literatura
Zalecana literatura:
Teksty w przekładzie:
a) spis lektur w przekładzie na język polski zostanie podany przez prowadzącego na zajęciach:
Katullus, Poezje, przeł. A. Świderkówna (różne wydania).
Katullus, Poezje wszystkie, wstęp, komentarz, przekład G. Franczak, A. Klęczar, Kraków 2013.
Horacy, Pieśni, przeł. S. Gołębiowski, Warszawa 1980.
Horacy, Dzieła wszystkie (tom I. Ody i epody; tom II Gawędy, listy, sztuka poetycka), komentarz i przekład O. Jurewicz, Warszawa 1988
Horacy, Dzieła wszystkie, przeł. A. Lam (różne wydania).
b) opracowania:
wybrane rozdziały z następujących monografii:
Kumaniecki K., Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977.
Cytowska, M., Szelest, H., Literatura rzymska: okres augustowski, Warszawa 1990.
A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
Catullus, ed. J. Haig Gaisser, Oxford University Press 2007.
T.P. Wiseman, Catullus and his worls. A Reappraisal, Cambridge University Press 1988.
Britt-Mari Nasstrom, The Abforrence of Love. Studies in rituals and mystic aspects in Catullus' poem of Attis, Goeteborg 1989.
R. Hunter, The Shadow of Callimachus. Studies in the Reception of Hellenistic Poetry at Rome, Cambridge University Press 2006.
R.O.A.M. Lyne, The Neoteric Poets, „The Classical Quarterly” 28 no. 1 (1978), s. 167-187.
Augustan Poetry and the Roman Republic, ed. by J. Farell and D.P. Nelis, Oxford University Press 2013.
L.P. Wilkinson, Horace and His Lyric Poetry, Cambridge University Press 1979.
M. Owen Lee, Word, Sound, and Image in the Odes of Horace, The University of Michigan Press 1969.
Wykładowca na każdych zajęciach wskazuje literaturę dodatkową, powiązaną z konkretnie omawianym zagadnieniem, część artykułów udostępniając w formie elektronicznej bądź wskazując odpowiednie platformy cyfrowe i repozytoria.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: