Projekty kreatywne - spec. dziennikarstwo i public relations 03-PK-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Przygotowanie scenariusza wydarzenia kulturalnego (dobór składowych z uwzględnieniem organizacji przestrzennej, czasowej, oferty i korelacji tematycznej, zaproszonych współtwórców, sprzętu, możliwości finansowych).
2. Projekt medialnej promocji wydarzenia kulturalnego:
- redakcja komunikatu prasowego,
- plan struktury strony internetowej uwzględniający wyodrębnienie segmentów strony i korelacji między nimi,
- redakcja materiałów oraz dobór grafiki na stronę informującą o konkretnym wydarzeniu kulturalnym i promującą je.
3. Projekt promocji miejscowości, jej części lub wybranego obiektu o wartości turystycznej:
- tematyczny przewodnik po przestrzeni publicznej – przygotowanie scenariusza, ulotek i realizacja oprowadzania grupy z uwzględnieniem dostosowania do typu uczestników,
- przygotowanie gry terenowej – opracowanie questu oprowadzającego po wskazanym rejonie miasta (zadanie zbiorowe, opanowanie elementów poetyki w praktyce).
4. Przygotowanie jubileuszu firmy (instytucji itp.):
- opracowanie scenariusza,
- opracowanie materiałów poprzedzających wydarzenie,
- opracowanie tekstów wykorzystywanych podczas wydarzenia.
5. Analiza i ocena produktów promocyjnych lub popularyzatorskich z uwzględnieniem treści, środków językowych i graficznych oraz ich adekwatności, dostosowania do odbiorcy.
6. Trening kreatywności i drobne zadania redakcyjne (slogan, improwizacja, promocyjna opowieść fabularna itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna narzędzia analizy komunikatów (użytkowych i literackich), potrafi na tej podstawie ocenić przydatność wybranych form w realizacji zadań zawodowych,
- potrafi rozpoznawać poszczególne odmiany języka polskiego, oceniać przydatność ich środków na poziomie ekspresywnym, pragmatycznym i estetycznym i dobierać je do konkretnych zadań,
- potrafi wykazać się (zdobytą na innych zajęciach) znajomością gatunków, konwencji oraz stylów, jej zastosowaniem i inwencją w zakresie
twórczego pisania, szczególnie w kontekście zawodowym,
- umie samodzielnie lub zespołowo skonstruować w języku polskim, w konkretnej sytuacji zawodowej, wypowiedzi pisemne oraz przygotować i zaprezentować wystąpienia ustne i/lub multimedialne dotyczące wybranych obszarów kultury, w miarę potrzeby zawierające krytyczny osąd koncepcjizastanych i/lub przedstawiające autonomiczne propozycje nowych ujęć,
- potrafi współdziałać w grupie, podejmując różne role (koordynator, wykonawca, kontroler, opiniodawca); planować i realizować profesjonalne działania indywidualne oraz zespołowe.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pełna zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; oryginalność rozwiązań, walor zaskoczenia, niesprzeczne z poetyką zadania niepowtarzalne, (niebanalne, rzadkie, trudno dostępne) elementy treściowe i formalne; utrzymana na bardzo wysokim poziomie poprawność językowa tekstów (w razie potrzeby: pełne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); bardzo dobra umiejętność współpracy w zespole.
dobry plus (+db; 4,5): pełna zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; obecność sygnałów oryginalności (udana próba wprowadzenia rozwiązań nieprzewidywalnych, choć zgodnych z tematem zdania, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami); pojedyncze drobne usterki dotyczące poprawności językowej tekstów (w razie potrzeby: dobre wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); dobra umiejętność współpracy w zespole.
dobry (db; 4,0): obejmująca prawie całość pracy zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; dostrzegalna, choć nie do końca trafnie zrealizowana próba wprowadzenia rozwiązań nieprzewidywalnych, choć zgodnych z tematem zdania, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami); pojedyncze, lecz znaczące usterki w zakresie poprawności językowej tekstów (w razie potrzeby: zadawalające wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji); dobra umiejętność współpracy w zespole.
dostateczny plus (+dst; 3,5): wystarczająca (na poziomie minimum) zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; możliwość wskazania wtórności (schematyzmu) niektórych rozwiązań; wiele błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: niewystarczające lub niepoprawne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji; przeciętna umiejętność współpracy w zespole.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca (na poziomie minimum) zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; wyraźna wtórność rozwiązań; wiele poważnych błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: istotne niedostatki, luki lub błędy w zakresie wykorzystania środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji; niewielka umiejętność współpracy w zespole.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezgodność zgodność realizacji zadania z tematem, narzuconą konwencją gatunkową i pozostałymi wymogami; poważna wtórność rozwiązań; wiele istotnych błędów i usterek w zakresie poprawności językowej tekstów; zależnie od specyfiki zadania: błędne wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji albo wykazywalna nieznajomość tych środków i brak umiejętności ich zastosowania; brak umiejętności sensownej współpracy zespołowej (bierność, nieterminowość, działania niespołeczne itp.).
Kryteria oceniania:
- zgodność z tematem i – w wybranych przypadkach – konwencją gatunkową oraz narzuconymi w zadaniu wymogami realizacji; harmonia struktury powstałej z wielu elementów, wypracowanych podczas działań grupowych,
- niepowtarzalność, oryginalność, indywidualny rys rozwiązań (kreatywność versus przewidywalność),
- umiejętność analizy i oceny cudzych projektów z zastosowaniem nieintuicyjnych kryteriów wartościowania,
- sprawność i poprawność językowa tekstów (pisanych i mówionych), wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji.
Podstawą oceny jest realizacja wszystkich zleconych projektów i zadań cząstkowych (tak indywidualnych, jak i grupowych).
Literatura
Zalecana literatura:
M. Celmerowski, Jak sprzedawać bez sprzedawania: Storytellingowe techniki sprzedażowe; M. Celmerowski, Storytellingowe techniki sprzedaży: Jak sprzedawać opowiadając strategiczne historie; wybrane materiały ze strony: http://storytelling.com.pl/jak-sprzedawac-bez-sprzedawania/ [dostęp: 28.04.2018].
K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku, Język. Religia. Tożsamość, 2016, tom 1 (13), nr 1 (13), s. 27-42.
K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja w drodze. Uwagi o nowym gatunku tekstu użytkowego, w: Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej, red. Katarzyna Czarnecka, Monika Grzelka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 165-177.
K. Czarnecka, Laboratoria i medykamenty. O próbach zastosowania wybranych obrazów metaforycznych w popularyzacji treści religijnych, w: Nowa ewangelizacja. Język - teologia - kultura, red. Małgorzata Nowak, Wiesław Przyczyna, Wydawnictwo Biblos, Tarnów, 2017, s. 275-295.
S. Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Warszawa 2016.
K. Fog, Ch. Budtz, P. Munch, S. Blanchette, Storytelling: narracja w reklamie i biznesie, Warszawa 2011.
Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, red. M. Wszołek, wersja cyfrowa do pobrania w wolnym dostępie: e: http://libron.pl/katalog/czytaj/id/240 [dostęp: 15.09.2016].
E. Nęcka, Trening twórczości, Olsztyn 1992.
K. J. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008.
Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, red. E. Lenart, B. Wilczyński, Bałtów 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: