Preparacja i ewaluacja materiałów dydaktycznych 03-PIE-12JPO
Preparacja i ewaluacja materiałów glottodydaktycznych w praktyce nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.
Krytyczna analiza wybranych podręczników i materiałów dydaktycznych w oparciu o szczegółowe kryteria ewaluacji.
Zasady preparacji materiałów dydaktycznych.
Materiały dydaktyczne a potrzeby i oczekiwania uczących się.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz umie: dokonać krytycznej analizy materiałów dydaktycznych do języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego pod kątem realizacji koncepcji uczenia się i nauczania, wykorzystując współczesne kryteria ewaluacji materiałów glottodydaktycznych;
przygotować koncepcję autorskiego materiału dydaktycznego z uwzględnieniem współczesnych tendencji w zakresie preparacji i ewaluacji materiałów glottodydaktycznych;
krytycznie ocenić przydatność konkretnych podręczników ogólnych i specjalistycznych w kontekście realizacji zajęć z języka polskiego jako obcego w środowisku endo- i egzolingwalnym;
czynnie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu autorskiego materiału dydaktycznego z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań uczących się.
Kryteria oceniania
sprawność w zakresie krytycznej oceny materiałów dydaktycznych w kontekście planowania i realizacji zajęć języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego w środowisku endo- i egzolingwalnym;
wartość merytoryczna prezentacji autorskiego materiału dydaktycznego
Literatura
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie,
tłum. W. Martyniuk. Warszawa 2003.
P.E. Gębal, Generacja PLUS. Nowe podręczniki do języka polskiego jako obcego na tle
rozwoju preparacji i ewaluacji materiałów glottodydaktycznych, w: „Języki Obce w
Szkole” nr 6 / 2006, s. 88-106.
A. Łuczak-Łomża, E. Metera-Debaene, Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków. Warszawa 2002.
Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, pod red. A. Seretny i E. Lipińskiej. Kraków 2006.
A. Seretny, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005.
W. T. Miodunka. Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Kraków 2016.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: