Projektowanie graficzne - spec. edytorstwo naukowe 03-PG-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe wiadomości nt. rysunku, światłocienia i koloru; omówienie i prezentacja wybranych tradycyjnych,
- omówienie i prezentacja reguł kompozycji poszczególnych elementów wyposażenia graficznego publikacji (okładki, ilustracji, logo itp.),
- omówienie roli inspiracji jako źródła materiału graficznego,
- omówienie kryteriów klasyfikacji grafiki i komputerowych programów graficznych; prezentacja aplikacji komercyjnych Adobe Photoshop i Illustrator oraz darmowych Gimp i Inkscape,
- praca z grafiką wektorową i bitmapową: rysowanie, dodawanie węzłów, przekształcanie krzywych (także zamykanie), praca na warstwach, wektoryzacja mapy bitowej, wypełnianie obiektów i konturów kolorem, próbkowanie koloru,
- praca z tekstem jako obiektem graficznym: umieszczanie tekst na ścieżce i w obiekcie graficznym, zamiana tekstu na krzywe, wypełnianie kolorem, dodawanie i przekształcanie obwiedni,
- praca z sekwencją filmową jako źródłem materiału graficznego: tworzenia i obróbka zrzutów ekranowych,
- drukowanie do pliku i konwertowanie gotowego projektu graficznego,
- sekwencjonowanie grafiki, przekształcanie grafiki statycznej w animację.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wykonać na potrzeby projektu graficznego szkic, rysunek bądź studium,
- potrafi przeprowadzić analizę procesu tworzenia projektu graficznego,
- potrafi wybrać i zastosować odpowiednie tradycyjne techniki graficzne, aby wykonać makietę graficzną publikacji,
- potrafi wybrać i zastosować odpowiednio komputerową grafikę wektorowej i/lub rastrową do wykonania projektu,
- potrafi wykorzystać do wykonania projektu sekwencje filmowe,
- potrafi przygotować wykonany projekt do druku poligraficznego,
- potrafi przygotować materiał filmowy z animowanych sekwencji graficznych, do wykorzystania w prezentacji lub cyfrowych materiałach reklamowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): uzyskanie ocen bardzo dobrych z wszystkich prac realizowanych na zajęciach oraz projektu końcowego; wyróżniająca się frekwencja.
dobry plus (+db; 4,5): uzyskanie jednej oceny niższej niż bardzo dobra z prac realizowanych na zajęciach oraz bardzo dobrej z projektu końcowego; wyróżniająca się frekwencja.
dobry (db; 4,0): uzyskanie ocen dobrych z prac realizowanych na zajęciach oraz pracy końcowej; frekwencja dobra.
dostateczny plus (+dst; 3,5): uzyskanie jednej oceny niższej niż dobra z prac realizowanych na zajęciach oraz dobrej z pracy końcowej; przeciętna frekwencja.
dostateczny (dst; 3,0): uzyskanie jednej oceny dostatecznej z prac realizowanych na zajęciach oraz pracy końcowej; przeciętna frekwencja.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezaliczenie jednej z prac realizowanych na zajęciach lub pracy końcowej.
Kryteria oceniania:
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za wykonanie prostej makiety graficznej (ulotki, okładki, obwoluty itp.),
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za wykonanie animacji z sekwencji grafik,
- ocena główna (½ oceny końcowej) za indywidualnie wykonany końcowy projekt semestralny,
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione), w przypadku opuszczenia zajęć student musi przedstawić do oceny prowadzącemu samodzielnie wykonane zadanie na ocenę (makietę graficzną i animację).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: