Filozoficzno-polonistyczne seminarium licencjackie 03-PFSL-32PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- oryginalny i wartościowy cel naukowo-badawczy i jego odzwierciedlenie w tytule pracy,
- narzędzia metolodogiczne umożliwiające optymalną realizację cele naukowo-badawczego,
- konstruowanie założeń teoretycznych, wyczerpujących uzasadnień, argumentów, analiz i rozumowań pozwalających opracować zagadnienie, odpowiedzieć na pytanie, dowieść lub podważyć tezę, wykazać słuszność etc.,
- twórcze lub krytyczne wykorzystanie literackich, językoznawczych bądź etyczno-filozoficznych materiałów źródłowych,
- systematyczny i wyczerpujący opis wybranej koncepcji, metody bądź obszaru problemowego,
- analiza porównawcza koncepcji bądź narzędzi metodologicznych,
- znaczenie badań i dociekań dla edukacji w zakresie języka polskiego, etyki,
- poprawna edytorsko i stylistycznie edycja pracy licencjackiej (w tym: spisu treści, abstraktu w jęz. polskim i angielskim, słów kluczowych w jęz. polskim i angielskim, indeksów, grafik, bibliografii),
- zasady prawa autorskiego; pouczenie o plagiacie; dobre praktyki akademickie podczas pisania pracy licencjackiej,
- własne, odautorskie stanowisko teoretyczne,
- rozległe konteksty (epoka literacka, kultura, paradygmat i nurt w filozofii) lub implikacje badań przygotowane na egzamin dyplomowy,
- zasadne, wyczerpujące odpowiedzi na pytania recenzentów pracy licencjackiej związane z jej problematyką, metodologią, kontekstem, a także z treściami programowymi kierunku studiów podczas egzaminu dyplomowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zrealizować oryginalny i wartościowy projekt naukowo-badawczy (odzwierciedlony także w tytule pracy licencjackiej),
- potrafi stosować narzędzia metodologiczne umożliwiające optymalną realizację celu naukowo-badawczego,
- potrafi konstruować założenia teoretyczne, wyczerpujące uzasadnienia, argumenty i rozumowania pozwalające opracować zagadnienie, odpowiedzieć na pytanie, dowieść lub podważyć tezę, wykazać słuszność, etc.,
- potrafi twórczo lub krytycznie wykorzystać literackie, językoznawcze bądź etyczno-filozoficzne materiały źródłowe,
- potrafi systematycznie i wyczerpująco opisać wybraną koncepcję, metodę bądź obszar problemowy,
- potrafi dokonać analizy porównawczej koncepcji bądź narzędzi metodologicznych,
- potrafi określić znaczenie swoich badań i dociekań dla edukacji w zakresie języka polskiego, etyki,
- potrafi dokonać poprawnej edytorsko i stylistycznie edycji pracy licencjackiej (w tym: spisu treści, abstraktu w jęz. polskim i angielskim, słów kluczowych w jęz. polskim i angielskim, indeksów, grafik, bibliografii),
- zachował wszelkie zasady prawa autorskiego; nie dopuścił się żadnych nadużyć kwalifikowanych jako plagiat; przestrzegał dobrych praktyk akademickich podczas pisania pracy licencjackiej,
- potrafi sformułować samodzielne, odautorskie stanowisko teoretyczne,
- potrafi omówić rozległe konteksty (epoka literacka, kultura, paradygmat i nurt w filozofii) lub implikacje dla własnych badań podczas egzaminu dyplomowego,
- potrafi udzielić zasadnych, wyczerpujących odpowiedzi na pytania recenzentów pracy licencjackiej związane z jej problematyką, metodologią, kontekstem naukowym i edukacyjnym (język polski oraz etyka) i własnymi planami zawodowymi podczas egzaminu dyplomowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): regularne i staranne przygotowywanie kolejnych rozdziałów pracy, złożenie pracy dyplomowej, ocena z pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego bardzo dobra.
dobry plus (+db; 4,5): odpowiednio niższa ocena np. z uwagi na średnią ze studiów.
dobry (db; 4,0): odpowiednio niższa ocena, praca dyplomowa z pewnymi usterkami lub egzamin dyplomowy z niepełnymi odpowiedziami.
dostateczny plus (+dst; 3,5): odpowiednio mniejsze osiągnięcia, j.w.
dostateczny (dst; 3,0): znacznie mniejsze osiągnięcia.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezłożona praca licencjacka (ndst. w systemie USOS) lub stwierdzony plagiat.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowani pracy naukowej, Warszawa, Difin 2005.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. M. i D. Kruszewscy, Wyd. UW, Warszawa 2009.
S. Pinker, Piękny styl, Smak Słowa, Sopot 2016.
J. Weiner, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, PWN, Warszawa 2009.
Literatura przedmiotu dobierana indywidualnie; doświadczenie i wskazówki promotora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: