Muzyka, media, wartości: Piosenka w filmie fabularnym 03-PF-11FKMDM
1. Analiza i interpretacja filmów fabularnych wykorzystujących piosenkę popularną – kształcenie podstawowych umiejętności pracy z dziełem audiowizualnym.
2. Omówienie cech gatunkowych piosenki popularnej oraz uwarunkowań historycznych i medialnych gatunku.
3. Wskazanie historycznofilmowych kontekstów piosenki popularnej.
4. Ukazanie potencjału semantycznego, dramaturgicznego, fabularnego piosenki popularnej wpisanej w dzieło filmowe.
5. Omówienie wybranych tradycji piosenki popularnej i ich społeczno-historycznego podglebia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauki o filmie z naukami o kulturze, literaturze i sztuce.
Student rozumie wybrane idee z zakresu filozofii sztuki, pomocne w interdyscyplinarnej refleksji nad filmem i literaturą.
Student ma wiedzę na temat związków filmu z innymi sztukami.
Student posiada podstawowe umiejętności badawcze potrzebne do analizy twórczości filmowej Viscontiego, Bergmana i Buñuela (zwłaszcza w zakresie czytania literatury naukowej i wykorzystywania jej do przygotowania wypowiedzi ustnej).
Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków z wykorzystaniem poglądów innych autorów.
Student rozpoznaje rolę sztuki w kulturze zachodniej.
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
1. Ocena przygotowania się do zajęć poprzez lekturę wskazanych tekstów oraz (ukierunkowaną) analizę materiału filmowego.
2. Kolokwium ustne.
- bardzo dobry (bdb; 5,0): Student potrafi samodzielnie, bezbłędnie i kompletnie objaśnić problemy poruszane w trakcie zajęć, posługując się właściwą terminologią i odwołując do literatury przedmiotowej, a ponadto rozwijając indywidualny sposób argumentowania. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w analizie filmowej uwzględniającej problematykę piosenki.
- dobry plus (+db; 4,5): Student potrafi samodzielnie objaśnić problemy poruszane w trakcie zajęć, posługując się właściwą terminologią i odwołując do literatury przedmiotowej, przy czym drobne uchybienia merytoryczne nie wpływają znacząco na sens wypowiedzi. Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w analizie filmowej uwzględniającej problematykę piosenki.
- dobry (db; 4,0): Student potrafi spójnie objaśnić problemy poruszane w trakcie zajęć, posługując się właściwą terminologią i odwołując do literatury przedmiotowej, ale jego wypowiedzi nie są kompletne. Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w analizie filmowej uwzględniającej problematykę piosenki, choć nie dostrzega wszystkich jej składowych.
- dostateczny plus (+dst; 3,5): Student potrafi częściowo objaśnić problemy poruszane w trakcie zajęć; przywołuje literaturę przedmiotową, ale ma w tym zakresie widoczne braki. Analiza filmowa uwzględniająca problematykę piosenki jest powierzchowna.
- dostateczny (dst; 3,0): Student potrafi częściowo i w sposób upraszczający objaśnić problemy poruszane w trakcie zajęć; przywołuje literaturę przedmiotową, ale ma w tym zakresie widoczne braki. Potrafi przeprowadzić powierzchowną analizę filmową uwzględniającą problematykę piosenki.
- niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie potrafi objaśnić problemów poruszanych w trakcie zajęć, nie zna literatury przedmiotowej i nie potrafi przeprowadzić samodzielnie analizy filmowej uwzględniającej problematykę wykorzystania piosenki.
Literatura
Barańczak, Anna, Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej, Wrocław 1983, s. 5–10, 56–66, 101–103.
Burke, Peter, Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie, przeł. R. Pucek, M. Szczubiałka, Warszawa 2009, s. 111–182 (rozdz.: Przekazywanie kultury ludowej i Formy tradycyjne).
Cooke, Mervyn, Popular music in the cinema, w: idem, A history of film music, Cambridge 2008, s. 396–421.
Dahlhaus, Carl; Eggebrecht, Hans Heinrich, Co to jest muzyka?, przeł. D. Lachowska, wstępem opatrzył M. Bristiger, Warszawa 1992, s. 75–93 (rozdz. „Muzyka dobra i zła”).
Faulstich Werner, Muzyka i medium. Szkic historiograficzny od początków do dzisiaj, przeł. M. Kasprzyk, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2009–2010, vol. 7: Dancing Muses, ed. by K. Kozłowski, nr 13–14, s. 15–28.
Helman, Alicja, Dźwięczący ekran, Warszawa 1968.
Igielska, Anna, „The End” i projekt happy endu. O funkcji piosenki w „Czasie Apokalipsy” F.F. Coppoli, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2012 (Special Issue: Microcosm, red. W. Otto, A. Szpulak), vol. X, no. 19, s. 33–42.
Michalski, Dariusz, Z piosenką dookoła świata, Warszawa 1990.
Panek, Wacław, Mały słownik muzyki rozrywkowej, Warszawa 1986.
Pławuszewski, Piotr, Nie możemy porozmawiać? Musimy słuchać rocka? O piosence „America” duetu Simon & Garfunkel w filmie „Almost Famous” Camerona Crowe’a, w: Etyka i estetyka słowa w piosence, red. K. Gajda, M. Chrząstowska, Poznań 2019, s. 289–310.
Soundtrack available. Essays on Film and Popular Music, ed. by P. Robertson Wojcik, A. Knight, Durham–London 2001.
W teatrze piosenki, red. I. Kiec, M. Traczyk, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: