Pojęcia estetyczne 03-PE-11WDL-E
Opis treści kształcenia:
1.Przybliżenie podstawowych terminów z zakresu estetyki
2. Sztuka – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych
3. Piękno – historia pojęcia, wybrane definicje, odmiany, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych
4. Przeżycie estetyczne – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych
5.Forma – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych
6. „Poetyka” Arystotelesa jako źródło podstawowych pojęć estetycznych z zakresu dramatu i teatru
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Wykład, dyskusja w grupie, indywidualna lektura, analiza wybranych fragmentów tekstów przeprowadzona przez grupę
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- scharakteryzować wybrane kategorie i pojęcia estetyczne odnoszące się do europejskiej kultury i sztuki.
- opisać procesy przemian wybranych pojęć estetycznych wraz ze wskazaniem najważniejszych przewartościowań i modyfikacji zachodzących w ich znaczeniu
- analizować i interpretować teksty z zakresu estetyki i filozofii wraz uwzględnieniem ich związków z kontekstem historyczno-kulturowym
- odnaleźć źródła współczesnych strategii artystycznych w tradycji estetycznej europejskiej kultury
- wykorzystać tekst naukowy do własnych analiz
- na poziomie podstawowym poddać krytycznej analizie teksty źródłowe odnoszące się do wybranych kategorii estetycznych (m.in. piękno, sztuka, forma).
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- ocena aktywności w trakcie zajęć
- kolokwium zaliczeniowe na zakończenie zajęć
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego)
- umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura:
- Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1989, BN II Nr 209;
- Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988, (wybrane rozdziały);
- Gadamer H-G, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993 (fragmenty);
- U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, przeł. M. Olszewski i M. Zabłocka, Kraków 1992 (fragmenty);
- Abrams M. H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. B. Fedewicz, Gdańsk 2003 (fragmenty).
- Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Kraków 1983 (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: