Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji 03-PDiE-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- projektowanie procesu kształcenia,
- plany pracy dydaktycznej; rozkład materiału; scenariusz lekcji/cyklu lekcji,
- kontrola i ocena efektów pracy uczniów; konstruowanie testów i sprawdzianów; ocenianie i jego rodzaje; ocenianie bieżące, semestralne i roczne; funkcje oceny,
- etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji; sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły; ewaluacja,
- ocenianie nauczyciela; analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem,
- umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan,
- ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne,
- potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi oraz formy sprawdzające rozwijające kreatywność uczniów,
- ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, pogłębione rozumienie problemów i zagadnień oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji pomiaru dydaktycznego, właściwe rozumienie zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, dostateczna znajomość podstawowych zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych
i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, brak zrozumienia zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.
Ocenie podlegają następujące elementy:
- fragment planu indywidualnego nauczyciela,
- praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem, kryteriów oceny wypowiedzi ustnej ucznia,
- aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie).
Literatura
Zalecana literatura:
Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010.
A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.
R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999.
A. Janus-Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.
B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.
Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: