Podstawy prawne działalności wydawniczej - spec. wydawnicza 03-PDW-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce,
- umowy prawa cywilnego (zasada swobody umów, umowa o dzieło, umowa o świadczenie usług, umowa o pracę a umowy cywilnoprawne),
- nieuczciwa konkurencja w stosunkach pomiędzy przedsiębiorcami,
- ochrona dóbr osobistych w biznesie,
- znaki towarowe w działalności wydawniczej,
- przedstawienie wybranych zagadnień szczególnych dotyczących praktyki działalności wydawniczej,
- twórca i utwór; współtwórstwo,
- autorskie prawa osobiste a prawa majątkowe,
- umowy prawa autorskiego i obrót majątkowymi prawami autorskimi, z uwzględnieniem problemów praktycznych („na co zwrócić uwagę”),
- dozwolony użytek osobisty i publiczny,
- sankcje za naruszenie praw autorskich,
- przedstawienie wybranych praktycznych zagadnień szczególnych prawa autorskiego w działalności wydawniczej, w tym zagadnienia związane z ochroną utworów w Internecie,
- organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi,
- ochrona prawa do wizerunku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę dotyczącą prawnych aspektów związanych z ochroną praw autorskich (w tym w Internecie) oraz trudności z ochroną tą związanych, a także wiedzę w zakresie ochrony dóbr osobistych oraz z zakresu reklamy – w wybranych obszarach związanych z praktyką wydawniczą,
- ma podstawową orientację z zakresu istniejących form prawnych wykonywania działalności gospodarczej – zna ich podstawowe wady i zalety,
- ma świadomość prawnych ram funkcjonowania na rynku wydawniczym w takich obszarach jak: ochrona prawa do firmy (nazwy), ochrona znaków towarowych, ochrona dóbr osobistych, ochrona dobrych obyczajów i uczciwych zasad obrotu (czyny nieuczciwej konkurencji, w szczególności w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa, naśladownictwa oraz zakazanej i nieuczciwej reklamy),
- zna podstawy prawa autorskiego, w tym posiada umiejętność analizy przedstawianych stanów faktycznych z jakimi może spotkać się w praktyce wydawniczej, a także zna sankcje i zasady dochodzenia ochrony w przypadku naruszenia praw autorskich osobistych lub majątkowych,
- ma wiedzę na temat wybranych aspektów kontaktów z instytucjami dóbr kultury (muzea) oraz organizacjami zbiorowego zarządu prawami autorskimi (ZAIKS i inne),
- zna zasady dotyczące prawnych ram ochrony prawa do wizerunku,
- ma podstawową wiedzę w zakresie częstych praktycznych zagadnień związanych ze stosowaniem prawa autorskiego oraz wybranych zagadnień związanych z bieżącą działalnością branży wydawniczej (w tym m. in. w zakresie specyfiki kontaktów z instytucjami ochrony dóbr kultury, zasad dotyczących nadawania kodów kreskowych, nadawania numerów ISBN i ISSN; obowiązkowymi egzemplarzami bibliotecznymi; a także w zakresie praktycznych zagadnień związanych z zawieraniem umów prawa autorskiego, w tym wyborem rozwiązań optymalnych w tym zakresie w określonym przypadku),
- ma świadomość konieczności wyważenia i zachowania praw i interesów twórców oraz zapewnienia im możliwości czerpania korzyści z twórczości w kontekście swobody dostępu i łatwości pobierania treści chronionych za pośrednictwem Internetu, w tym z naruszeniem praw twórców,
- dzięki poznaniu zakresu regulacji i trudności w stosowaniu prawa do przedstawianych w trakcie zajęć zagadnień i przykładów praktycznych, a także konsekwencji zaniechań, student uzyskuje świadomość w zakresie koniecznej dbałości o interesy prawne wydawcy i ich zabezpieczenie, potrafi uchwycić elementy prawnie wrażliwe i rozumie konieczność ich prawnej analizy przy udziale specjalisty z danej,
- dziedziny, a także konieczność podnoszenia wiedzy własnej w celu uniknięcia nieświadomego narażenia się na dotkliwe konsekwencje prawne naruszenia prawa w toku prowadzonej działalności gospodarczej bądź twórczej,
- dzięki poznaniu różnych dziedzin prawa związanych z działalnością wydawniczą, w naciskiem na praktyczne ich zastosowanie, a także ryzyka związane z brakiem świadomości prawnej, student przyswaja nawyk własnej analizy działań pod kątem ich zgodności z prawem oraz prawnych konsekwencji, a także konieczność konsultacji z fachowcami z poszczególnych dziedzin; student poznaje także specyfikę języka prawnego i prawniczego; jest przygotowany do pracy w zespołach i grupach roboczych złożonych ze specjalistów z różnych dziedzin.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywność na zajęciach w tym udział w dyskusjach bądź przedstawianie problemów do analizy przypadku,
- test – pytania wielokrotnego wyboru oraz pytania opisowe,
- w przypadku niezadowalających wyników oceny powyższej – indywidualne zaliczenie w formie ustnej polegające na dokonaniu samodzielnej analizy i zaprezentowaniu oceny prawnej przedstawionego przez prowadzącego stanu faktycznego opartego na praktycznych przypadkach z jakimi słuchacz może spotkać się w działalności wydawniczej.
Literatura
Zalecana literatura:
Karpowicz, Autor – Wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa 2012.
Kodeks cywilny. Komentarz, red. Pietrzykowski, Warszawa 2018.
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, red. Ferenc-Szydełko, 2016.
Nowińska, Szczepanowska-Kozłowska, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2017.
Nowińska, Promińska, Du Vall, Prawo własności przemysłowej Warszawa 2008.
Sołtysiński, Szumański, Szwaja, Kodeks spółek handlowych. Komentarz KSH, wyd. 2, t. 1−3, Warszawa 2013.
System Prawa Prywatnego, t. 13, Prawo autorskie, red. Barta, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: