Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 2 03-PDN-r1PFDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- specyfika profesji nauczycielskiej jako wyzwanie dla adeptów zawodu nauczyciela,
- dynamika rozwoju zawodowego nauczyciela oraz warianty tożsamości zawodowej,
- specyfika startu zawodowego (potencjał i zagrożenia),
- podmiotowe, sytuacyjne i organizacyjne uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela,
- specyfika problemów wychowawczych w pracy z młodzieżą.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie specyfikę profesji nauczycielskiej, pragmatykę zawodową oraz etykę zaw. nauczyciela,
- zna i rozumie dynamikę rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z potencjałem i zagrożeniami każdego z etapów rozwoju oraz wariantów tożsamości zawodowej/typów karier zawodowych,
- potrafi powiązać sukces w pracy nauczyciela z jego wielorakimi uwarunkowaniami; zna choroby zawodowe związane z praca nauczyciela (oraz higienę pracy N),
- zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; jest gotów do wrażliwego rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela i uwzględniania ich w swej aktywności zawodowej,
- rozumie specyfikę pracy wychowawczej z młodzieżą; ma wiedzę o uzależnieniach dzieci i młodzieży i innych zagrożeniach,
- jest gotów podejmować działania na rzecz kształtowania dojrzałej tożsamości zawodowej i radzenia sobie w toku profesjonalnej biografii z wyzwaniami zawodowymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- 80% obecności na zajęciach,
- kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów,
- zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa 2014.
Moore R., Socjologia edukacji, w: Pedagogika, T2. red. B. Śliwerski 2006.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: