Planowanie, diagnoza i ewaluacja w pracy polonisty - spec. nauczycielska 03-PDEP-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- projektowanie procesu kształcenia; program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie; ewaluacja programów,
- plany pracy dydaktycznej; rozkład materiału,
- diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia na III etapie edukacyjnym: przygotowanie, przeprowadzenie, sprawdzenie, analiza ilościowa i jakościowa wyników.
- stosowanie różnych typów oceniania ze pełną świadomością ich funkcji
- egzamin maturalny z języka polskiego - typy zadań, kryteria oceniania, analiza wyników i ich wykorzystanie do podnoszenia jakości kształcenia.
- ewaluacja pracy szkoły jako badania w działaniu; metody ewaluacji
- autoewaluacja w pracy nauczyciela szkoły ponadpodstawowej, ocena jego pracy, projektowanie ścieżki rozwoju.
- doradztwo w zakresie planowania dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej ucznia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat projektowania procesu dydaktycznego, programów nauczania, ich tworzenia i modyfikacji, analizy, oceny, doboru, zatwierdzania i ewaluacji; umie przeanalizować, zmodyfikować i ocenić program nauczania oraz skonstruować plan pracy dydaktycznej, rozkład materiału,
- zna zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych i egzaminacyjnych, potrafi zaprojektować stosownie do III etapu edukacyjnego narzędzie diagnozowania i sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów w kontekście wymagań podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej,
- wykorzystuje proces oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem, zwłaszcza w kontekście dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej,
- w pogłębiony sposób analizuje wyniki przeprowadzonych diagnoz i egzaminów, świadomie wykorzystując wskaźniki,
- biorąc pod uwagę różne kryteria, potrafi ocenić jakość pracy szkoły i nauczyciela na III etapie edukacyjnym, rozumie rolę ewaluacji w edukacji i wykorzystuje różne metody ewaluacyjne,
- dokonuje autoewaluacji własnej pracy, projektuje ścieżkę rozwoju,
- wspomaga ucznia w planowaniu jego ścieżki edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pogłębiona znajomość zagadnień związanych z planowaniem, diagnozą edukacyjną i ewaluacją ujawniona poprzez wykonanie dwóch zadań zaliczeniowych; rzetelne, zgodne z zasadami pomiaru dydaktycznego przygotowanie narzędzia diagnozującego z różnymi typami zadań i odniesieniem do wymagań; bezbłędne sprawdzenie prac uczniowskich z zastosowaniem kryteriów i sformułowaniem informacji zwrotnej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza orientacja w zagadnieniach planowania, diagnozy i ewaluacji, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z planowaniem, diagnozą i ewaluacją, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, drobne błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca znajomość zagadnień związanych z planowaniem, diagnozą i ewaluacją, błędy w konstrukcji zadań testowych i kryteriów oceniania, błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, zasadnicze błędy w konstrukcji narzędzia diagnozującego i błędy w ocenie prac uczniowskich.
Kryteria oceniania:
- wykonanie prac cząstkowych podczas zajęć
- praca indywidualna polegająca na sprawdzeniu, zrecenzowaniu i ocenie pracy ucznia,
- praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów na III etapie edukacyjnym, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem.
Na ocenę końcową składają się:
- poziom merytoryczny i metodyczny zadań zaliczeniowych i cząstkowych (wykonywanych na zajęciach);
- znajomość zagadnień z zakresu treści kształcenia i powiązanej z nimi literatury przedmiotu.
UWAGA: wiedza zdobyta podczas ćwiczeń jest elementem egzaminu z metodyki nauczania na III roku.
Literatura
Zalecana literatura:
B. Chrząstowska: Program nauczania wykładnią koncepcji pedagogicznej oraz Rozkład materiału?!, w: tejże, Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2009.
B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem (np.: arkusze egzaminacyjne, raporty z egzaminów maturalnych, prezentacje dotyczące oceniania zewnętrznego i wewnętrznego, oceniania kształtującego, zadań na egzaminach, artykuły ze strony Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej):
www.men.gov.pl, www.cke.amu.edu.pl, www.ceo.org.pl, www.ptde.org.pl , www.npseo.pl
Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusie przedmiotu „Metodyka nauczania”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: