Podstawy diagnostyki edukacyjnej - spec. nauczycielska 03-PDE-22PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej, diagnostyka formalna i nieformalna, rozpoznawanie zaburzeń i rozwoju, planowanie diagnozy edukacyjnej, narzędzia diagnostyczne,
- pomiar dydaktyczny jako podstawa diagnozy, rodzaje i niezbędne właściwości pomiaru, narzędzia pomiaru i podstawowe wskaźniki, np. EWD,
- diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia: przygotowanie, przeprowadzenie, sparwdzenie i analiza wyników,
- ocenianie w pracy wychowawcy i polonisty, ocenianie kształtujące a ocenianie sumujące, ocenianie wewnętrzne a ocenianie zewnętrzne, ocenianie holistyczne a ocenianie analityczne, kryteria oceniania, ocenianie wg wymagań; etyczne i prawne aspekty oceniania,
- egzamin ósmoklasisty - typy zadań, kryteria oceniania, analiza wyników i ich wykorzystanie do podnoszenia jakości kształcenia,
- ewaluacja pracy szkoły, wymagania wobec szkół, wymierne i niewymierne efekty pracy szkół, narzędzia i przebieg ewaluacji, raport z ewaluacji, SEO,
- autoewaluacja pracy nauczyciela, ocena jego pracy, projektowanie ścieżki rozwoju,
- doradzanie w zakresie planowania dalszej drogi edukacyjnej ucznia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zaprojektować stosownie do II etapu edukacyjnego narzędzie diagnozowania i sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów w kontekście wymagań podstawy programowej,
- zna funkcje i rodzaje oceniania w szkole oraz wykorzystuje proces oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem, jest świadomy psychologicznych, etycznych i prawnych aspektów oceniania,
- analizuje wyniki przeprowadzonych diagnoz i egzaminów, rozumiejąc znaczenie podstawowych wskaźników pomiarowych, np.: edukacyjna wartość dodana, tendencja rozwojowa szkoły, łatwość zadania,
- posiada kompetencje komunikacyjne (interpersonalne i społeczne) wykorzystywane między innymi do udzielania informacji zwrotnej uczniom i rodzicom,
- potrafi ocenić jakość pracy szkoły i nauczyciela, rozumie rolę ewaluacji w edukacji i wykorzystuje różne metody ewaluacyjne,
- potrafi pracować w zespole diagnozującym lub ewaluacyjnym, występując w różnych rolach; ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, oraz innymi osobami tworzącymi społeczność szkolną i lokalną,
- dokonuje autoewaluacji własnej pracy, projektuje ścieżkę rozwoju,
- wspomaga ucznia w planowaniu jego ścieżki edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych diagnozą edukacyjną i ewaluacją ujawniona podczas testu oraz poprzez wykonanie dwóch zadań zaliczeniowych; rzetelne, zgodne z zasadami pomiaru dydaktycznego przygotowanie narzędzia diagnozującego z różnymi typami zadań i odniesieniem do wymagań; bezbłędne sprawdzenie prac uczniowskich z zastosowaniem kryteriów i sformułowaniem informacji zwrotnej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza orientacja zagadnieniach diagnozy i ewaluacji, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, usterki w konstrukcji zadań testowych lub kryteriów oceniania, drobne błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, drobne błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, błędy w konstrukcji zadań testowych i kryteriów oceniania, błędy w ocenie i sformułowaniu informacji zwrotnej, błędy w konstrukcji testu i niedociągnięcia w ocenie prac uczniowskich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z diagnozą i ewaluacją, zasadnicze błędy w konstrukcji narzędzia diagnozującego i błędy w ocenie prac uczniowskich.
Kryteria oceniania:
- test po zakończeniu cyklu ćwiczeń, według skali punktowej: poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0; 51-60% ocena 3.0; 61-70% ocena 3.5; 71-80% ocena 4.0; 81-90% ocena 4.5; 91-100% ocena 5.0,
- praca indywidualna polegająca na sprawdzeniu, zrecenzowaniu i ocenie pracy ucznia,
- praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem.
Literatura
Zalecana literatura:
Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.
R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999.
A. Janus – Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.
B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.
Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem (np.: arkusze egzaminacyjne, raporty ze sprawdzianów i egzaminów, prezentacje dotyczące oceniania zewnętrznego i wewnętrznego, oceniania kształtującego, zadań na egzaminach): www.men.gov.pl, www.cke.amu.edu.pl, www.ceo.org.pl, www.ptde.org.pl , www.npseo.pl Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusie przedmiotu „metodyka nauczania”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: