Pracownia dziennikarska - spec. dziennikarstwo i public relations 03-PD-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Podstawowe narzędzia pracy w redakcji – w praktyce. Specyfika zawodu dziennikarza – perspektywa redakcyjna.
2. Zdobywanie, gromadzenie i korzystanie z informacji:
a) wykorzystanie narzędzi pracy dziennikarza w określonej redakcji (laptop, urządzenia mobilne etc.),
b) wykorzystanie zróżnicowanych źródeł informacji:
- (obserwacja rzeczywistości, wydarzenia, konferencje, informatorzy, strony internetowe, media społecznościowe, monitoring mediów).
c) gromadzenie informacji i sposoby dystrybuowania treści,
d) wydawca serwisu informacyjnego.
3. Słowo w mediach:
a) redagowanie materiałów dziennikarskich,
b) SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych ,
c) cykl życia przekazu (przygotowanie, publikacja, promocja),
d) tworzenie tytułów i pozostałych elementów obudowy przekazu ,
e) przygotowanie do publikacji własnego przekazu.
4. Obraz i dźwięk w mediach:
a) korelacja obraz/dźwięk – słowo,
b) elementy obudowy wizualnej/dźwiękowej - zróżnicowanie,
c) podstawowa edycja materiałów graficznych/dźwiękowych,
d) kadrowanie i skalowanie zdjęć/ montowanie dźwieków,
e) bazy zdjęć do artykułów (licencja Creative Commons i inne),
f) artykuł wideo.
5. Budowanie społeczności i współpraca z otoczeniem:
a) techniczne aspekty funkcjonowania serwisu informacyjnego,
b) jak korzystać z mediów społecznościowych,
c) czym kierować się przy wyborze redakcji?,
d) weryfikacja nabytych kompetencji i umiejętności w praktyce zawodowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi pracować w redakcji medialnej, zna jej organizację, potrafi posługiwać się profesjonalnym sprzętem. Potrafi zastosować kompetencje filologiczne w praktyce dziennikarskiej,
- potrafi sprawnie zbierać i przetwarzać dane, redagować tekst informacyjny, planować wydanie serwisu informacyjnego, posługując się źródłami informacji,
- potrafi przygotować materiał do publikacji. Wykorzystuje kompetencje polonistyczne i redaguje przekazy na podstawie konkretnych wskazań wydawcy. Sprawnie opracowuje własny materiał,
- potrafi opracowywać oraz publikować przekaz wizualny (wybór i akceptacja zdjęć oraz filmów, podstawowy montaż materiałów graficznych). Zna specyfikę pracy w redakcji w zakresie posługiwania się obrazem, pracując zgodnie z prawem, posługując się legalnymi źródłami (licencje),
- potrafi w sposób dojrzały uczestniczyć w życiu redakcji i na podstawie tych doświadczeń planować własny rozwój zawodowy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra orientacja w pracy redakcyjnej, bardzo dobra znajomość narzędzi pracy dziennikarza i ich wykorzystanie w określonej redakcji (gromadzenie i dystrybuowanie informacji), bardzo dobra znajomość zasad redagowania przekazów (operowanie słowem i obrazem), bardzo dobra umiejętność współpracy z otoczeniem i budowania społeczności, bardzo dobra umiejętność samodzielnego przygotowanie przekazu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z pewnymi odstępstwami w jakości wykonania zadań praktycznych.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w pracy redakcyjnej, dobra znajomość narzędzi pracy dziennikarza i ich wykorzystanie w określonej redakcji (gromadzenie i dystrybuowanie informacji), dobra znajomość zasad redagowania przekazów (operowanie słowem i obrazem), dobra umiejętność współpracy z otoczeniem i budowania społeczności, dobra umiejętność samodzielnego przygotowanie przekazu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna orientacja w pracy redakcyjnej, wystarczająca znajomość narzędzi pracy dziennikarza i ich wykorzystanie w określonej redakcji (gromadzenie i dystrybuowanie informacji), zadowalająca znajomość zasad redagowania przekazów (operowanie słowem i obrazem), przeciętna umiejętność współpracy z otoczeniem i budowania społeczności, dostateczna umiejętność samodzielnego przygotowanie przekazu.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna orientacja w pracy redakcyjnej, słaba znajomość narzędzi pracy dziennikarza i ich wykorzystanie w określonej redakcji (gromadzenie i dystrybuowanie informacji), zadowalająca znajomość zasad redagowania przekazów (operowanie słowem i obrazem), słaba umiejętność współpracy z otoczeniem i budowania społeczności, dostateczna umiejętność samodzielnego przygotowanie przekazu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna orientacja w pracy redakcyjnej, niewystarczająca znajomość narzędzi pracy dziennikarza i ich wykorzystanie w określonej redakcji (gromadzenie i dystrybuowanie informacji), niezadowalająca znajomość zasad redagowania przekazów (operowanie słowem i obrazem), niedostateczna umiejętność współpracy z otoczeniem i budowania społeczności, niedostateczna umiejętność samodzielnego przygotowanie przekazu.
Literatura
Zalecana literatura:
Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
Biblia dziennikarstwa, red. Niziołek A., Skworz A., Kraków 2012.
Condry, J., Propper, K., Telewizja – zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „wielkim bracie”, Kraków 2004.
Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006.
Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, Warszawa 2000.
Łuszczek, Ł., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Piekot T., Słowo w kulturze multimediów, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.
Prajzner K., Cybertekst. Nowa perspektywa postrzegania tekstualności, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.
Sobczak B., Wywiad telewizyjny na żywo. Charakterystyka gatunku, Poznań 2006.
Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: