Pracownia dziennikarska - spec. dziennikarstwo i public relations 03-PD-12PDM
Podstawowe narzędzia pracy w redakcji – w praktyce. Specyfika zawodu dziennikarza – perspektywa redakcyjna.
Zdobywanie, gromadzenie i korzystanie z informacji. a) wykorzystanie narzędzi pracy dziennikarza w określonej redakcji (laptop, urządzenia mobilne etc.) b) wykorzystanie zróżnicowanych źródeł informacji: (obserwacja rzeczywistości, wydarzenia, konferencje, informatorzy, strony internetowe, media społecznościowe, monitoring mediów) c) gromadzenie informacji i sposoby dystrybuowania treści d) wydawca serwisu informacyjnego.
Słowo w mediach a) redagowanie materiałów dziennikarskich b) SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych c) cykl życia przekazu (przygotowanie, publikacja, promocja) d) tworzenie tytułów i pozostałych elementów obudowy przekazu e) przygotowanie do publikacji własnego przekazu TK_4 Obraz w mediach a) korelacja obraz – słowo b) elementy obudowy wizualnej - zróżnicowanie c) podstawowa edycja materiałów graficznych d) kadrowanie i skalowanie zdjęć e) bazy zdjęć do artykułów (licencja Creative Commons i inne) f) artykuł wideo.
Budowanie społeczności i współpraca z otoczeniem a) techniczne aspekty funkcjonowania serwisu informacyjnego b) jak korzystać z mediów społecznościowych c) czym kierować się przy wyborze redakcji? d) weryfikacja nabytych kompetencji i umiejętności w praktyce zawodowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi pracować w redakcji medialnej, zna jej organizację, potrafi posługiwać się profesjonalnym sprzętem.
Potrafi zastosować kompetencje filologiczne w praktyce dziennikarskiej.
Potrafi sprawnie zbierać i przetwarzać dane, redagować tekst informacyjny, planować wydanie serwisu informacyjnego, posługując się źródłami informacji.
Potrafi przygotować materiał do publikacji.
Wykorzystuje kompetencje polonistyczne i redaguje przekazy na podstawie konkretnych wskazań wydawcy.
Sprawnie opracowuje własny materiał.
Potrafi opracowywać oraz publikować przekaz wizualny (wybór i akceptacja zdjęć oraz filmów, podstawowy montaż materiałów graficznych).
Zna specyfikę pracy w redakcji w zakresie posługiwania się obrazem, pracując zgodnie z prawem, posługując się legalnymi źródłami (licencje).
Potrafi w sposób dojrzały uczestniczyć w życiu redakcji i na podstawie tych doświadczeń planować własny rozwój zawodowy.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
a) aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach i w pracy zespołowej
b) wartość merytoryczna projektów wykonywanych samodzielnie
c) sposób zaprezentowania własnej pracy (np. przygotowanie do publikacji własnej informacji)
d) przygotowanie do zajęć
e) znajomość lektur
Literatura
Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
Biblia dziennikarstwa, red. Niziołek A., Skworz A., Kraków 2012.
Condry, J., Propper, K., Telewizja – zagrożenie dla demokracji, Warszawa 1996.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Godzic W., Telewizja i jej gatunki po „wielkim bracie”, Kraków 2004.
Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Grzenia J., Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006.
Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, Warszawa 2000.
Łuszczek, Ł., Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
Piekot T., Słowo w kulturze multimediów, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.
Prajzner K., Cybertekst. Nowa perspektywa postrzegania tekstualności, w: Język a multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005.
Sobczak B., Wywiad telewizyjny na żywo. Charakterystyka gatunku, Poznań 2006.
Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: